SUSAHNYA MENYATAKAN KEBENARAN....Malaysiakini

| |
Dua hari lepas bertempat di hotel Swiss Garden, saya bersama beberapa orang AJK GMI telah bertemu dengan Pengarah IHRC dan keluarganya. Saya tiada apa-apa pertalian darah dengan saudara Massoud, Pengerusi IHRC namun amat berterimakasih pada institusi dibawah kendalian beliau yang telah menyediakan satu pek kempen anti-ISA yang sangat lengkap, diambil dari profail suami saya, Mat Sah.(Sdr Massoud berkata, IHRC melakukan perkara ini bagi melaksanakan tangungjawab sebagai seorang manusia pada manusia yang lain).

IHRC berpengkalan di London yang jauhnya ratusan ribu batu dari Kuala Lumpur, memandang serius isu tahanan tanpa bicara yang sedang di kenakan oleh Kerajaan malaysia kepada saya dan juga tahanan ISA yang lain. Selama ini, saya berhubungan dengan Saudari Faiza Haq, pengurus Kempen IHRC. yang begitu komited menyebarkan isu ini di peringkat antarabangsa.(Sebelum ini, saya juga bekerjasama dengan Human Rights Watch di US dan Amnesty International).

IHRC telah menyediakan satu surat rayuan untuk membolehkan orang ramai menandatangani serta menghantar surat itu kepada Menteri Dalam Negeri dan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia di Geneva, untuk tindakan sewajarnya.Lebih 10ribu surat telah dihantar kepada kedua-duanya sepanjang bulan April hingga June tahun ini.

Surat dari rakyat yang dihantar pada pejabat Pesuruhjaya di Geneva telah menghubungi wakil Malaysia di PBB untuk mendapatkan respon tentang tahanan tanpa bicara ini. Dan pegawai tersebut, Puan Hajar Adnin telah pun memberi jawapan kepada Pejabat Hak Asasi United Nation berkenaan hal ini. Dan kini, GMI sedang dalam proses untuk menyediakan satu jawapan ;lain terhadap komen yang diberikan oleh wakil dari Malaysia itu.

Apa yang terjadi pada surat yang dihantar pada Hamid Albar???

Walaupun sejumlah lebih 10000 keping surat telah di hantar pada Menteri Dalam Negeri itu, GMI tidak mendapat sebarang respon dari pejabat beliau. Hingga kini, tidak diketahui ,apakah yang terjadi pada surat-surat itu.Mungkin telah di masukkan ke bakul sampah!

Pelik tapi benar. Untuk menyampaikan mesej pada Menteri Dalam Negeri dan KKDN, saya terpaksa menghantar berita ke badan Hak Asasi luar negara, baru dapat responnya. Jika rakyat Malaysia yang berurusan sendiri dengan Menteri, samada melalui surat, memo, faks, telefon atau datamh sendiri ke pejabat beliau, semuanya tidak pernah dilayan.

Inilah hakikat ,realiti dan kisah benar jika rakyat biasa ingin menyatakan kebenaran kepada Menteri Dalam Negeri dan juga PM.Mereka memang tidak menghormati rakyat. Mereka hanya tahu menindas rakyat dengan kuasa mereka. Pak Lah dan Hamid Albar ni tak sedar diri, mereka berada di tempat sekarang, adalah pilihan rakayat.Dan ketika mereka berkuasa, mereka dengan sewenang-wenangnya menjadikan rakyat sebagai mangsa pada ISA, demi memastikan survival politik masing-masing.

Saya doakan, Allah akan membalas perbuatan mereka dengan cara yang tidak terfikir oleh kita, manusia biasa. Biarlah masa yang menentukannya....

1 ulasan:

kekwa66 berkata...

Saya amat bersimpati dengan nasib puan, apakan daya, berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikulnya. Apa yg boleh saya katakan di sini hanyalah, bersabar..bersabar lah ya puan, semoga Tuhan akan memakbulkan doa puan.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]