Nizar senasib dengan tahanan ISA?

| |
"Federal Court the application re ISA Voting Rights with costs. Really unfair.." itulah sms yang saya terima dari Peguam terkenal Edmund Bon yang pernah mewakili 10 tahanan ISA JI dalam Habeas Corpus mereka pada Februari tahun 2004.Setelah permohonan dibatalkan oleh Hakim Kadir Musa, ditahun yang sama, Edmund telah failkan kes hak mengundi tahanan ISA.....semuanya dilakukan bukan sekadar untuk mempersoalkan hak mengundi, namun yang lebih penting untuk mendapat liputan tentang penahanan tanpa bicara oleh akhbar-akhbar utama.

Saya faham, setelah tiga hari berturut-turut menunggu keputusan Hakim, tentunya beliau sedikit kecewa dengan penyingkiran itu.... dan biasanya, saya adalah antara beberapa orang teman yang dipilih untuk berkongsi berita kurang gembira itu......

Saya tidak terperanjat kerana telah menjadi rasmi pihak berkuasa, kalau boleh, setiap kes mahkamah yang melibatkan tahanan ISA, semua kes itu mesti di kuburkan saja!!!Hakim di Malaysia ini tidak ramai yang berani membuat satu keputusan yang benar-benar adil dan mendahulukan kepentingan rakyat!

Kemudian, disebelah petangnya, saya juga turut sama menanti keputusan kes rayuan MB Zamri dan MB Nizar. Saya berpesan kepada beberapa orang teman wartawan supaya memberi "first-hand news".Pada jam 3.52, saya mendapat sms dari Chen, wartawan Merdeka Review " Kak, Zambri wins......"

Edmund dan Amer Hamzah adalah salah antara peguam yang berjuang untuk kes ini. Nampaknya, ini adalah berita kurang gembira kali kedua bagi Edmund kerana ketiga-tiga hakim yang mendengar penyerahan itu sepakat memberikan 3- 0 kepada MB Nizar!!!

Rakyat Malaysia perlu faham, sistem perundangan di Malaysia ini tidaklah bebas sepertimana di negara maju lain seperti di UK atau US dimana teori pengasingan kuasa benar-benar di praktikkan. Di Malaysia, eksekutif yang terdiri dari pemimpin UMNO/BN kedudukan mereka dikatakan sentiasa "above the law". Kerajaan BN seolah-olah cuba mengelakkan pilihanraya @voting terutamanya di Perak......., jadi secara tidak langsung, keputusan hakim biasanya akan dibuat berdasarkan suasana dan keperluan politik semasa. Ataupun ...mungkin keputusan itu telah dijangka oleh semua orang?

Namun apa yang istimewa dari dua keputusan hakim di Palace of Justice (POJ) ini ialah, kedua-dua pihak iaitu YB Nizar dan peguam Edmund serta kawan-kawannya terdiri dari Amer, Tina, Richard, Roger , Sunil dan para peguam Perak.... perjuangan mereka ini sama dengan perjuangan GMI ... untuk mendapatkan hak rakyat yang sedang dicabul oleh BN..

Ketika melihat gambar YB Nizar di kamera, saya tersenyum melihat beliau tetap setia memakai lencana Malaysia Bebas dari ISA dan umum telah tahu bahawa beliau adalah sebahagian dari aktivis anti-ISA di Perak .Dan kini, tentunya pengalaman bersama aktivis anti-ISA sudah cukup untuk memberi beliau segala ilmu yang diperlukan untuk memperjuangkan dan mempertahankan hak rakyat Perak ........ yang sentiasa memberi sokongan padu pada kepimpinannya.

Keep the spirit up to the lawyers and YB Nizar!!! Lawan Tetap Lawan!!



2 ulasan:

joshua berkata...

YB Nizar = YB Rakyat!

sp lim berkata...

If you notice in all the photos, YB Nizar never fails to wear the anti ISA badge

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]