Inilah realiti perjuangan....

| |
Pulang dari shooting forum di Pejabat Harakah, aku singgah sebentar di pasar malam untuk membeli sedikit "dinner" bagiku dan Suhaib kerana jam 6 petang, Nashita akan menjemput ke Dewan Civic ,MBPJ Petaling Jaya untuk membuka meja jualan barang-barang ISA.Kami tiba agak lewat namun YB Lau ,ADUN di kawasan itu yang organize program 513 malam itu,telah memberi bantuan sebaiknya kepada kami ...Alhamdulillah. Melangkahkan kaki ke lobi Dewan Civic, aku terus-menerus di sapa oleh aktivis yang mengenaliku supaya "keep the spirit up" dan aku memahami kata-kata murni mereka. Untuk menghilangkan tension, aku dan Nashita sempat membeli beg istimewa yang bertulis "Kem Kamunting- Peranginan Mewah" yang di buat oleh Hakim, salah seorang penyokong dan juga aktivis kempen anti-ISA GMI.
Kehadiran meja GMI sudah cukup untuk membawa mesej kedurjanaan ISA kepada setiap pengunjung yang hadir.Aku melakukan tugasku menjaga barang-barang seperti lencana, muffler, buku-buku dan sticker ISA sambil memerhatikan orang ramai yang datang memenuhi dewan. Seorang lelaki berbangsa Cina mencuit tudungku dan bila ku toleh, beliau menunjukkan belakng T-shirt yang dipakainya yang bertulis "No To ISA" sambil memberi isyarat supaya aku kuatkan semangat.Sekumpulan lelaki berbangsa India asyik memandang kearahku memberi "signal" kepada lencana ISA yang mereka pakai di dada kiri asing masing. Beberapa orang wanita China dengan wajah yang kelihatan sedih menghampiriku sambil mengusap bahuku supaya terus bersabar.....Aku cuba "control macho" untuk menunjukkan yang aku kuat tetapi... ketika bertemu sekumpulan aktivis wanita, aku gagal mengawal air mata yang keluar dari takungannya tanpa dapat di bendung walau sedikit pun....Aku tidak pernah terfikir, mereka begitu mengenali diriku dan amat perihatin dengan setiap pembebasan terpilih yang dilakukan oleh Menteri Dalam Negeri. " I understand they dont release your husband due to your activism, but do you think we have any better choice?Its either you keep quiet or making noise, there's no guarantee of the release because its the nature of ISA, they(SB) cant be trusted and will keep manipulating stories to keep him detained further...." kata Oy Sim penuh semangat."Your predicament, truly educate us directly about the draconian ISA .At least, now you can be proud of us, the Bar Council lawyers....Dont worry kak, you dont make a wrong choice to fight the ISA!!."Oy Sim begitu jujur dengan pandangan peribadinya.
"Dont be sad....Laila, think of how many ISA detainees that had been released all the way during your struggle with the ISA movement? Do you think its a wasted effort to help them? Dont you think its a noble job??" soal Cynthia sambil memeluk ku.Kata-kata Cynthia membuatkan ku teringat pelbagai kumpulan yang sering dibawa ke SUHAKAM untuk disiarkan di media seperti AlMaunah seramai 6 orang, KMM bersama Nik Adli seramai 15 orang, pelbagai jenama lain seperti APA, Pemalsuan Siling dan banyak lagi seramai lebih 60 orang. Itu tidak termasuk kumpulan "JI" dan remaja yang belajar di Pakistan "Karachi 13" berjumlah 65 orang , diikuti Darul Islam seramai 26 orang .....Semua mereka itu yang ditahan antara tahun 2001 hingga 2009...telah pun dibebaskan.....itu yang ada di mindaku.... jika diambil dari statistik GMI, jumlahnya mungkin ramai lagi...

"Thank God to see you smile again.I really feel bad and hope to call you but I stopped myself from doing so....Idont want to disturb you ...I'm really frustrated when your husband's name not in the list!!" Chen dari Merdeka Review tak habis-habis memberi kata-kata semangat kepadaku.Berbeza dengan Lat, peguam kami yang sering ku hubungi bila diganggu polis, beliau tetap menaliponku dan mengingatkan bahawa semua tindakan KDN ini akan berakhir juga suatu masa nanti.
"I'm glad you are still here, I mean in the ISA group...We'll keep supporting you until ISA abolish" kata seorang lelaki Cina yang ernah kutemui di Mahkamah.Beberapa orang lelaki lain yang berdiri dibelakang beliau semuanya tersenyum sambil mengangguk-anggukan kepala.


"Kak, kami akan berusaha bersama GMI macam dulu..."kata Sheikh .Shakir disebelahnya menganggukan kepala.Ketika masih belajar, Sheikh dan kawan-kawannya dari GAMIS amat rapat dengan program anti-ISA GMI. "Ok, lets make things happen again..." kata beliau.
Hampir setahun kami tidak bertemu dan banyaklah juga nostalgia kempen anti-ISA yang dibicarakan. Aku tidak pernah lupa, Sheikh yang berlakon sebagai seorang YB , semata-mata untuk menyerlahkan bagaimanakah ISA itu digunakan dan terus digunakan oleh pemerintah yang sedia ada kepada rakyatnya sendiri...




0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]