Salaam Takziah dari Gerakan Mansuhkan ISA.

| |

(Syed Ibrahim, Pengerusi GMI)


Salam takziah di atas pemergian ke rahmatullah ibu kepada Mat Sah Mohamad Satray dan ibu mertua kepada Cikgu Norlaila Othman. Sejak Mat Sah ditahan di bawah ISA sejak lebih 7 tahun yang lepas, ibu yang menyayangi anaknya itu tidak sempat melihat anaknya dibebaskan.

Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir tanpa anak disisi...dipisahkan oleh kezaliman ISA pada jam 8.30 pagi 27 Mei 2009. Walaupun mereka sempat bertemu beberapa hari lepas tetapi ia tetap tidak sama jika semua tahu Mat Sah boleh datang ziarah ibunya bila-bila masa tanpa diiringi SB, tanpa ditetapkan dan dihadkan waktu.

Semalam, saya telah ke rumah Pakcik Mohamad Satray menziarahi jenazah. Menzahirkan simpati saya kepada Cikgu Norlaila dan kepada pakcik. Saya cuma mendengar kata-kata pakcik. Katanya, beliau terkilan kerana tidur pada malam sebelum itu sedangkan arwah yang kabur matanya seolah-olah memberi petanda dengan tidak semena-mena boleh melihat, menegur pakcik yang pergi ke bilik air walaupun lampu tidak dipasang.

Berulang kali pakcik katakan kepada saya, "kenapalah malam itu pakcik tidur...kenapalah? ". Saya jawab ringkas untuk menenangkannya, "Itu semua ketentuan Allah pakcik, Allah lebih mengetahui, Allah Maha Besar...Allah lebih sayang makcik".

Pakcik terdiam sebentar selepas itu tetapi terus menyuarakan rasa tidak senangnya dengan penahanan berterusan anaknya, Mat Sah. "Saya tetap tunggu dia balik tengok jenazah emaknya, barulah hantar ke kubur", tegas pakcik. Masa itu jam 1.30 tengahari.

Saya lalu berpesan kepada pakcik, "Nanti pakcik mintak dengan polis SB supaya beri peluang Mat Sah jumpa ibunya, ikut jenazah ke kubur dan bawa semula ke rumah pada malamnya untuk majlis tahlil...pakcik kena mintak". Bagi saya, ini bukan lagi permohonan tapi tuntutan.

Alhamdulillah saya sempat mengimamkan solat zohor dan kemudian bersama-sama solat jenazah berjamaah. Namun saya tidak dapat menanti kepulangan Mat Sah atau mengiringi jenazah ke tanah perkuburan kerana ada urusan tugas. Saya cuma berpesan kepada Sdr Suhaimi Mokhtar (bekas tahanan ISA yang dibebaskan Januari lepas) dan kepada Pakcik untuk sampaikan salam saya kepada Mat Sah. Pakcik mengucapkan terima kasih kerana mengimamkan solat zohor dan di atas usaha yang dilakukan oleh GMI.

Sejak beberapa tahun ini, sudah banyak insiden begini yang saya alami. Dulu Sdr Nasaruddin Nasir (masa itu tahanan ISA, sekarang sudah bebas) kehilangan ibunya semasa dalam tahanan. Sedih melihat beliau dibawa balik oleh SB dan diberikan masa yang amat terhad bersama keluarga.

Kemudian kisah yang sangat menyedihkan, Sdr Shahrial Sirin (masa itu tahanan ISA, sekarang dibebaskan tetapi di 'deport' ke Indonesia) tidak sempat mendampingi anaknya, Aina Mardhiah yang nazak. Beliau hanya tiba dari kem kamunting setelah anaknya meninggal dunia...setelah jatuh sakit selama lebih 48 jam.

Apakah kesalahan mereka sehingga diperlakukan demikian...ditahan bertahun-tahun sehingga lebih 7 tahun seperti Mat Sah? Mereka merompak? Mereka membunuh? Mereka mengangkat senjata? Mereka menyeludup dadah? Kesalahan mereka tidak pernah dibicarakan mahupun dibuktikan tetapi mereka didapati bersalah dan dihukum bertahun-tahun. Dalam tempoh itu, anak membesar, ibu meninggal, ayah telah pergi...isteri bercerai. Siapakah yang bertanggungjawab?

Sebab itulah undang-undang begini...ISA tidak boleh dibiarkan wujud. Menjaga keselamatan negara tidak membenarkan kezaliman dan ketidakadilan sewenang-wenangnya. Hanya kerana ianya undang-undang sah, maka apa sahaja boleh dilakukan walaupun menzalimi, menyeksa dan mencabuli hak insan?

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruh ibu Mat Sah dan dimasukkan ke dalam golongan orang-orang soleh. Semoga jiwa-jiwa yang sayangkan keadilan dan benci kezaliman akan bangkit menegakkan yang hak dan mencegah kebatilan.

Syed Ibrahim Alhabshi

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]