PM@Pak Lah TAK TAKUT TUHAN?Malaysiakini.

| |


Semalam, bersempena dengan persidangan Law Asia ke 21 di sebuah hotel di Kuala Lumpur, Datuk Ambiga dalam ucapannya telah merayu Perdana Menteri@PM yang juga berada di majlis yang sama, supaya mengadakan usaha untuk memansuhkan ISA , sebuah akta yang membenarkan penahanan tanpa bicara.

Saya yakin, Ambiga telah mengumpul keberanian untuk menyatakan tentang kezaliman ISA, berdasarkan ilmu, empati dan simpati beliau terhadap rakyat malaysia yang sedang dan pernah dijadikan mangsa ISA . Beliau yang telah beberapa kali melawat tahanan ISA di Kem Kamunting, ternyata begitu komited dengan kenyataannya supaya ISA di mansuhkan terus.

Inilah jawapan beliau pada wartawan, sebagai respon pada rayuan Ambiga itu “ as a Muslim, he was answerable to God to be fair to all irrespective of their religions”.Betul kah Pak lah bertanggungjawab pada Tuhan?Jika beliau benar-benar bertanggungjawab dihadapan Tuhan, kenapa bila semua lapisan rakyat, yang berbilang kaum,bangsa dan ugama minta ISA di mansuhkan, beliau masih mempertahankan akta zalim itu? Kenapa?

Susahlah lah rakyat Malaysia punya Perdana Menteri yang buta hati, tidak boleh membezakan mana yang benar dan mana yang salah. Pastinya, bukan saya seorang yang kecewa dengan jawapan Pak lah itu.

Pak Lah tahu tak, SB yang menyoal siasat semua tahanan itu sangat kejam hingga ada tahanan ISA yang masih lumpuh walaupun setelah sebulan dibebaskan?Kalau Pak lah lupa, mungkin kemenangan kes saman RM2.5 juta Malek Hussin tahun lepas, dapat mengingatkan semula betapa kejam,zalim dan berperikemanusiaan semua SB yang menyoal siasat beliau.Cuba Pak lah jawab, siapa yang arahkan SB bersikap kejam seperti itu?

Pak Lah tak tahu ke, menahan orang lain tanpa perbicaraan itu satu kesalahan?Penahanan itu bukanlah sehari dua,tapi ambil masa bertahun-tahun. Ada pasangan suami isteri tahanan ISA yang sudah bercerai. Ada anak tahanan yang meninggal dunia tanpa sempat diziarahi oleh ayahnya.

Pak Lah tahu tak, ada tahanan ISA dah di tahan lebih dari 7 tahun tanpa sebarang pendakwaan dimana-mana mahkamah. Bukankah penggunaan ISA itu bertentangan dengan semangat Perlembagaan Persekutuan yang sepatutnya melindungi keselamatan rakyat?
Sebelum Pak Lah meletak jawatan PM pada March tahun depan, lakukanlah sedikit kebaikan pada rakyat Malaysia dengan membebaskan semua tahanan dan memansuhkan ISA.


Dan jika benar Pak lah masih ada sedikit rasa takut pada Tuhan, bebaskanlah semua tahanan itu dengan segera....
Note: Aina Mardhiah meninggal dunia tanpa sempat dilawati ayahnya yang telah ditahan lebih 7 tahun. Peristiwa kematian ini adalah bukti kezaliman ISA.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]