KETUANAN MELAYU HANYA SATU MIMPI NGERI-Malaysiakini.

| |
Ketuanan Melayu has failed - Malaysiakini.

Apa perasaan Zaid Ibrahim sekarang setelah meletak jawatan sebagai Menteri Undang-Undang kerana memperotes penahanan RPK, YB Teresa dan wartawan Sin Chew dari ISA bulan lepas?

Apa yang jelas, beliau selesa mempertikaikan "Ketuanan Melayu" yang selama ini jadi modal utama UMNO untuk kempen pilihanraya. Baguslah. Diharap ramai lagi yang akan berani tampil memberikan kritikan membina tentang perkara itu.Memang betul pun "Ketuanan Melayu" tu gagal.Tengoklah, yang ramai merempat ,tiada rumah, tiada tanah, peminta sedekah bukankah orang Melayu.Yang ramai ambil dadah dan diletak di pusat serenti, orang Melayu. Anak-anak muda yang rosak akhlak dan melahirkan anak luar nikah, dari kalangan orang Melayu. Dan yang ramai ditahan dibawah ISA pun ,orang Melayu juga.

Tiada istimewanya jadi orang Melayu . Amat menakutkan kerana pemimpin negara dari kalangan orang Melayu lah yang "mencuri,merompak dan membunuh hak-hak" orang Melayu sendiri ,walaupun semua hak-hak asasi itu sudah jelas termaktub di Perlembagaan Persekutuan.Dan yang paling mengerikan, parti yang ahlinya paling ramai orang Melayu itu mempunyai akta zalim ISA yang memberi kuasa kebal kepada ketua-ketua mereka. Dengan kuasa kebal ini, badan perundangan dan kehakiman juga kalah ditangan ketua-ketua parti orang Melayu ini.

Contohnya, di Kem Kamunting, tahanan ISA yang bukan Melayu akan dibebaskan cukup saja 2 tahun mereka di tahan disana.Tetapi suami saya, seorang Melayu , ditahan sejak tahun 2002 hingga kini hampir 7 tahun hanya disebabkan beliau seorang berugama Islam yang membolehkan beliau dituduh sebagai ahli Jemaah Islamiyyah (JI).Jelas, sudah hampir 7 tahun beliau dikurung tanpa sebarang perbicaraan. Saya yakin, Pak Lah dan Hamid Albar pun dah lupa tentang mereka ini. Jadi saya tidak hairan jika Zaid Ibrahim, bekas Menteri Undang-Undang pun tak perasan ada tahanan yang sudah ditahan hampir 7 tahun. Sebab itu, dalam laporan Malaysiakini, beliau cuma minta tahanan Hindraf dan RPK saja dibebaskan.

Zaid Ibrahim, ada 66 tahanan ISA dari pelbagai kaum masih ditahan di Kem Kamunting. Tahanan yang paling lama lebih 7 tahun dan RPK yang paling bongsu, ditahan selama dua bulan.
Mungkin Zaid boleh tolong beritahu pada Pak Lah dan Menteri Dalam Negeri supaya bebaskan juga mereka yang sudah 7 tahun ditahan.Kesihanilah mereka......

2 ulasan:

Unknown berkata...

7 tahun? lama tu. Ni dah kes naya. Takutilah doa orang yang terinaya.

TULIS ONLINE berkata...

Salam Blogger,

TERIMA KASIH atas pujian akak keatas blog saya.

SAYA BERANI untuk merobah apa yang salah kpd yang benar SEMAMPU saya.

JIKA saya BERANI melabelkan PAK LAH SEBAGAI BAPAK BODOH, sudah tentu saya berani 'link' dengan blog akak... :-)

Saya melihat blog akak seakan-akan ada yang tersirat di dalamnya.

Walau bagaimanapun, blog Merah Hitam TETAP MENARIK DENGAN CIRI TERSENDIRI... SYABAS!!!


Ikhlas,

Sarfarizmal Saad
http://Sarfarizmalsaad.blogspot.comm

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]