PASCA 6 TAHUN ISA:Kembalikan Hidup Kami!!!!

| |
Kes 1.

"Saya sudah terbiasa hidup tanpa ayah. Lebih 6 tahun saya tidak mendapat kasih-sayang,bimbingan dan didikan dari seorang ayah. Saya tidak rindu padanya. Saya rasa ayah saya bagaikan sudah tiada lagi didunia ini" inilah luahan kata-kata yang keluar dari bibir seorang anak muda berusia 16 tahun, salah seorang anak bekas tahanan ISA.Terduduk saya mendengar kata-kata itu dan amat takut perkara yang sama ,berlaku dalam keluarga saya.

Kes 2.

"Dia tidak memahami perangai anak-anak kami.Semasa dia kena tahan ISA 6 tahun lalu, anak-anak semuanya masih kecil, berusia kurang dari 14 tahun.Kini, sudah ada yang berusia 13, 16, 17 dan 19 tahun. Setiap anak membesar dengan perangai yang berbeza. Dia juga kurang sabar dengan suasana rumah yang bising dengan senyum tawa anak-anak. Semuanya jadi serba tak kena dan anak-anak merasakan itu bukan bapa mereka sepertimana belum ditahan dibawah ISA dulu" luah seorang isteri bekas tahanan kepada saya menerusi telefon. Saya tidak dapat tidur beberapa hari memikirkan kata-kata tersebut.

Note: Isteri tahanan ISA bersama Dr Harlina, Ketua Wanita JIM. Tiga dari isteri tersebut, suami mereka telah dibebaskan dari Kem Kamunting setelah 6 tahun ditahan disana.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]