Teoh Beng Hock, ISA dan politik semasa di Pentas Wanita.

| |
Walaupun berada di Padang Terap Kedah, satu kawasan yang boleh dikatakan sudah agak hampir ke sempadan Thailand, dimana liputan internet "broadband' dan talipon bimbit amat rendah sekali, namun suratkhabar berbahasa China telah menyiarkan berita itu secara meluas dan akhbar itu boleh di perolehi dengan mudah oleh penduduk di kawasan ini. Saya tidak dapat membaca akhbar tersebut, sekadar melihat gambar Teoh yang begitu besar di dalamnya, namun Dr Joyce Lee, Exco Wanita PKR telah secara sukarela membacakan semua berita mengenai tragedi yang menimpa mendiang Teoh. Sepertimana rakan-rakan yang lain, kami dapat merasakan kehilangan yang begitu cepat dan tentunya sukar bagi keluarganya untuk menerima hakikat kematian ini dalam masa terdekat.

Sebelum ditemui mati di tingkat 5 Plaza Masalam,mendiang Teoh telah disoalsiasat oleh pegawai SPRM, tanpa kehadiran peguam selama lebih 8 jam!!!!Dalam hati tertanya-tanya, kebelakangan ini, penggunaan ISA agak terhad, namun tindakan soal-siasat yang dijalankan oleh pegawai SPRM keatas orang awam nampaknya sama sepertimana kelakuan pegawai penyiasat (IO) keatas tahanan 60 hari seksyen 73 ISA!!!!Adakah ini bermakna, prosedur dalam ISA telah diambil oleh pasukan SPRM dan digunakan secara berleluasa keatas ahli politik Pakatan Rakyat???Adakah ini bermakna ISA ada peluang untuk dikajisemula tetapi isikandungannya telah diambil dan di berikan pada SPRM yang berselindung atas nama "mencegah rasuah"? Walaupun turut diselubungi rasa tidak puas hati diatas kematian yang amat trajis ini, program Pentas Wanita di Padang terap,tetap diteruskan. Program ini diadakan disebuah kawasan lapang di tepi jalanraya dan dikelilingi rimbunan pokok getah. Tiada kelihatan perumahan manusia disekitar tempat tersebut yang juga merupakan pejabat Keadilan Padang Terap, namun bila tiba masanya, dua buah khemah saiz 20ka x 20ka kelihatan penuh dengan manusia.
Program Pentas Wanita dimana semua penceramahnya terdiri dari kaum wanita, adalah program seumpamanya yang julung kali diadakan di Negeri Kedah.Walaupun namanya adalah "Pentas Wanita" namun, dari kehadiran penonton yang datang pada malam itu, memberi satu isyarat bahawa penduduk kampung kini sudah berfikiran terbuka dan sedia menerima sesiapa saja yang datang kedaerah mereka untuk berkongsi kisah benar mengenai isu politik semasa, yang sukar mereka perolehi melalui akhbar terbitan kerajaan.

Saya bersyukur kerana turut diberi peluang untuk berkongsi pengalaman sebagai mangsa ISA yng paling lama di abad ke 21 ini disamping mempromosikan Himpunan MANSUH yang bakal menjelang 1 ogos kelak.


Saya bersama Puan Norsham Timbalan KW PKR Malaysia dan YB Zuraidah, Ketua Wanita PKR Pusat. Inilah kali pertama kami berpeluang berkongsi pentas untuk bercerita mengenai pelbagai kezaliman yang sedang dilakukan oleh kerajaan BN keatas rakyat Malaysia.
Kedua-dua mereka, YB Zuraidah dan Pn Norsham menyatakan persetujuan untuk hadir di perhimpunan aman MANSUH 1 ogos kelak.Tahniah pada Pn Salma KW PKR Kedah dan Timbalannya, Puan Nurin yang telah menjadikan program ini satu kenyataan.



0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]