ISA, Himpunan MANSUH bersama Wanita JIM Kedah.

| |
Jam 4 pagi, aku tiba di Tol Sg Petani Selatan, bersebelahan dengan Taman Sejati , di Sungai Petani, salah satu daerah di Negeri Kedah Darul Aman. Sebaik saja keluar dari bas Transnasional, aku terus menghubungi Pn Salma, KW PKR Negeri Kedah.

"Akak dah tiba ke... saya terjaga teringat kat akak..." ketika sms dari Nurin, Timbalan KW PKR Kedah itu tertera di skrin telefon bimbit , aku sudah berada dalam kereta Pn Salma menuju kerumah beliau yang jaraknya cuma 10 minit dari tepi lebuhraya.Jam tangnku menunjukkan jam 4.30 pagi.... "Sekejap lagi , kita akan ada program bersama Wanita JIM Kedah...." kata Pn Salma ketika kami bersarapan . Pagi-pagi lagi terhidang nasi lemak yang begitu wangi baunya....Dalam hati tak dapat hendak menggambarkan, gembiranya kerana akan bertemu aktivis wanita JIM Kedah yang dan buat pertama kalinya, aku akan bercakap dengan mereka mengenai ISA!!!!!
Puan Asma, seorang aktivis JIM , menjadi moderator untuk program perkongsian yang bertajuk "Memahami kezaliman ISA".Beliau yang sempat membacakan sebuah sajak dari buku "Dairi Perjuangan" karya Aliza Jaafar, membuktikan pengalamannya menyantuni mangsa ISA yang terdahulu dariku. Seperti biasa, aku berkongsi mengenai kehidupan harianku sebagai mangsa ISA, berulang alik dari K.L ke Kem Kamunting bersama Suhaib , perjuangan mendapatkan hak kemanusiaan Abah Suhaib hinggalah perjalanan ke Geneva.Dan akhir sekali, aku sempat mempromosi buku DuniaTanpa Suami Jilid 2 dan mengajak mereka datang ke Himpunan MANSUH di .KL pada 1 ogos.
Aku sudah lali dengan pengalaman harianku hidup tanpa suami walaupun beliau masih hidup dan kami tidak pernah bercerai..... namun bila diceritakan semula, tak sangka, ramai yang menitiskan airmata kerana terlalu menghayati kisah perjalanan hidupku sebagai keluarga tahanan ISA yang masuk 8 tahun dikurung di Kem Kamunting.....
"Sokongan yang berupa doa dan pemahaman tentang ISA serta mengsanya memberi kekuatan untuk saya meneruskan kehidupan ini dan berjuang mendapatkan hak asasi serta kehidupan normal kami yang telah dicuri sekian lama...." tegasku kepada mereka....dan bertambah lebat airmata turun dari wajah bersih tetamu yang hadir pada hari itu.
Terimakasih pada Pn Asma diatas kesudian beliau menghidupkan majlis itu dan ingatan sayang dariku untuk Salma Yahya, seorang teman lama ,teman rapat sewaktu kami sama-sama bujang dulu yang kini menetap di Kedah.... Doakanlah yang terbaik untukku....
P/S:WJIM Kedah janji nak datang ke MANSUH 1 Ogos dengan sebuah bas!!!

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]