Roadshow MANSUH di Johor.

| |
Sejak memakai tag "mangsa ISA", saya telah tiga kali bertandang ke Johor untuk berkongsi pengalaman sebagai keluarga tahanan ISA. Kali pertama saya dijemput oleh Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) pada bulanJulai 2004 , kemudian jemputan mengadakan pameran ISA sempena karnival PAS Batu Pahat pada bulan Julai 2006 dan kali ini, bersama pemuda PAS menjayakan "roadshow" sempena himpunan aman MANSUH. Program ceramah ini diadakan di sebuah tadika PASTI yang terletak disatu sudut jalan simpang tiga, ada deretan kedai-kedai , ada kawasan lapang ,ada sebuah masjid dan saya di beritahu, kedai-kedai dikawasan itu adalah tumpuan utama penduduk di Taman Air Biru, daerah Pasir Gudang. Tempat itu memang amat strategik. Dengan berkonsepkan "open-air" orang ramai yang datang boleh duduk dimana-mana saja yang mereka suka.Ada dibawah pokok, dididalam atau dihadapan kedai, dalam Masjid, bersila ditepi jalan dan berbagai lagi.Semakin malam, makin ramai orang memenuhi persekitaran kawasan itu untuk mendengar ceramah ISA dari mereka yang hebat-hebat.... kecuali saya....
Dari kiri baju putih Sdra Suhaizan Kaiat, Ustaz Azman Shafawi dan Khairul Faizi.
Mereka ni saya rasa memang dilahirkan sebagai pemidato kerana begitu bijak mengeksploit cerita ISA dalam ceramah mereka hinggakan sesiapa yang mendengarnya, pasti menyangka mereka juga pernah ditahan dibawah ISA!!!! Sungguh saya tidak sangka, sokongan terhadap kempen anti-ISA di Johor kini, mendapat sambutan yang begitu hangat jika dibandingkan dengankedatangan saya ke negeri yang sama, tiga tahun lalu...Ini adalah satu perkembangan yang baik dan amat positif. Berdasarkan sambutan orang ramai, tidak dinafikan, pada pilihanraya Umum ke 13 nanti, mesti lebih ramai orang Johor yang akan menolak parti yang ada ISA didalamnya.

"Selama ni, kami cuma tengok gambar akak di HARAKAH saja..." itulah antara komen Muslimat disana yang datang ke program tersebut.Nampaknya, HARAKAH juga sudah agak mudah diperolehi di Johor.....



Saya sempat berkunjung kerumah seorang teman yang selama ini hanya dikenali melalui internet saja. Alhamdulillah saya dapat bertemu, bertentang mata dan bersalaman dengan beliau dan anak-anak daranya setelah begitu lama bersahabat di dunia siber....Mereka juga penyokong kempen anti-ISA!!!




0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]