PPSMI akan mansuh 2012, akta ISA????

| |
Saya yakin , pengumuman TPM, Muhyiddin semalam mengenai kedudukan PPSMI telah melegakan banyak pihak, terutamanya pejuang bahasa, para pendidik , ibu-bapa, para pelajar dan rakyat jelata amnya.....

Mungkin disebabkan latarbelakang PPSMI yang dirasai oleh ramai orang, majoriti rakyat negara ini, menyebaban kerajaan bertindak "terpaksa" membuat pengumuman demikian ... iaitu memansuhkan pengajaran Matematik dan Sains dalam B.I!

Namun bagaimana dengan akta tahan tanpa bicara ISA? Walaupun sejak ISA dilahirkan oleh UMNO pada 1960 dulu telah digunakan keatas lebih lima belas ribu rakyat yang datangnya dari pelbagai lapisan peringkat umur, bangsa dan ugama, namun jumlah itu belum cukup kuat untuk menyedarkan rakyat Malaysia supaya sama-sama menolak akta tersebut!!!


Satu perkara yang amat menyukarkan ialah, UMNO yang terang-terang mempertahankan akta itu jika dibandingkan dengan parti komponennya yang lain seperti Gerakan dan MCA, tidak mahu memberi ruang untuk berbincang secara terbuka dengan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), sebuah badan gabungan parti pilitik dan badan bukan kerajaan berjumlah 83 buah yang semuanya menolak akta jahat itu!!!


Jika UMNO ada hujjah yang lebih baik, kononnya untuk mempertahankan keselamatan negara, silakan lah ambil; peluang untuk memperdebatkannya secara terbuka supaya rakyat faham,dan jelas apakah ISA ini sebenarnya!!!

5 ulasan:

LanaBulu berkata...

Payahh..Itulah satu2nya jalan terakhir untuk puak2 ni nak selamatkan diri dari menjawab segala kritikan terhadap penyalahgunaan kuasa mereka..Main sembrono saja.
Tangkap ISA. Tutup kes. Seperti kes puak hindraf tu adalah berasal dari penyelewengan kuasa oleh si-vellu tu..menyebabkan depa sudah tak tahan dan bangun menjerit...

faiz berkata...

ISA tak akan dimansuhkan. Akta ini penting. Amerika Syarikat melalui Patriotic Act dan Singapore juga ada ISA.

Cuma pelaksanaan kena teliti dan bersebab.

abu muaz berkata...

Peraturan dan pelbagai akta lain banyak lagi boleh diguna.Zaman purbakala pun ada mahkamah mereka sendiri.Yang dituduh dibawa untuk perbicaraan.Ni main sumbat 60hari sewenang-wenangnya.

ummu asiah berkata...

tak dapat disangkalkan memang ramai yg terasa amat payah utk akta ini dimansuhkan..semuanya terpulang kpd pemerintah...namun desakan harus terus dijalnkan.

kini kerajaan kata nak review dan ubah akta ISA brmkna mmg trlalu bnyk perkara yg tidak betul didlmnya, dlm 60 hri polis berkuasa penuh..menteri akn beri alasan mereka tk ada kuasa..bila dihntr ke KEMTA dibwh s8 pula mentri yg bertnggungjawab berkuasa menahan selama mana yg mungkin.

Paling tk boleh diterima akal ialah penahanan tanpa dibicarakan..kemudian diseksa dan dizalimi..selagi tak kena pada kita, sahabat dan saudara kita mungkin kita tak akan sedar..

maka rakyat ada kuasa utk turut sama mendesak kerajaan terus mansuhkan ISA.

tak perlu direview atau diubah..mansuhkan saja dan gunkan saluran mahkamah dan segala akta lain yg ada.

Hanz_Azdi berkata...

arghhh..puak mana kata ISA perlu sgt tu? Aku paham ISA tu bukan 'keperluan' negara tapi dah jadi kehendak pemimpin UBN & negara shj...keperluan adalah peraturan/undang-2 yang dah ada... undang-2 yg dah ada mampu kekang anasir gugat keselamatan negara.

Pelaksanaan ISA mmg bersalahan dengan norma perundangan & hak-asasi manusia, jauh dari panggang kalau diteliti dgn perundangan Islam...ISA zalim! Bukan sahaja pelaksanaan akta tu tetapi akta tu perlu pindaan supaya halal & menepati keperluan & kehendak syarak & negara setelah tu semua, nama akta ISA boleh kekal.

Kalau ISA haram jadah & zalim cam skrang,kita perlu tolak & lawan habis-habisan...cam kempen mansuh PPSMI.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]