YB Lih Kang( Perak) datang ke AU 5.

| |
Sebaik saja selesai mesyuarat ringkas dengan Hj Mat Sabu di Pejabat PAS, kami terus pulang kerana pada sebelah malamnya , ada ceramah di AU 5, iaitu kampung kami. Kami berdua tak sabar untuk menunggu kedatangan YB Chang Lih Kang dari Ipoh yang akan berceramah mengenai isu terkini di Perak. Tudung kuning! Kami tak pernah berjanji pun untuk memakai tudung warna yang sama namun, seolah-olah menjadi satu kebiasaan, kami mempunyai gerak hati yang hampir sama.
Malam itu , Selasa 10 March, selesai solat Isya, saya bergegas ke AU 5 untuk menunggu ketibaan adik kami, YB Lih Kang.Kebetulan ,sejurus saya sampai, beliau kelihatan membelokkan kenderaan ke perkarangan dewan orang ramai AU 5. " Hai Kak Laila!!! " jerit Lih Kang dengan gembira.Kami sudah seperti adik-beradik, dalam keluarga besar Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).
Sementara menunggu orang ramai hadir memenuhkan dewan, kami sempat berbual-bual dan isu ISA tetap menjadi tajuk utama perbincangan. Pastinya beliau tidak pernah lupa mengingatkan saya supaya terus kuat dan bersabar dengan penganiayaan dan kezaliman yang masih menyelubungi diri saya sekeluarga.
Seingat saya, selain YB Saari Sungib, YB Lih Kang juga dalam ceramah beliau akan berusaha mengaitkan ISA dengan sebarang pencabulan hak asasi yag dilakukan oleh pihak berkuasa keatas mana-mana rakyat di Malaysia hari ini.

Jam 9.20 malam, barulah ceramah bermula. Saya masuk kedalam dewan untuk sama-sama mendengar ceramah Lih Kang.
Saya teringat kembali, pada tahun 2005 dulu ketika GMI mengadakan "roadshow teater" di Melaka, saya berada di pentas untuk berceramah tentang ISA, Lih kang yang menemani saya ketika itu berada di bawah sambil menjual barangan GMI seperti buku dan lencana....Tapi pada malam itu, keadaan menjadi sebaliknya.Saya pula berada di lantai untuk mendengar perkongsian dari beliau....
"Hows my speech just now?" tanya Lih Kang kepada saya sambil tersenyum.Saya dah agak, beliau akan bertanya mengenai "prestasi" perkongsian itu. Beliau bercerita mengnai suasana terkini di Perak dimana, yang diperlukan sangat hanyalah pembubaran DUN supaya dapat diadakan segera "fresh election".Biarlah rakyat Perak yang menentukan Menteri Besar mana yang mereka suka supaya pentadbiran awam, agihan ekonomi dan kehidupan sosial warga tempatan dapat berjalan seperti biasa.
Diakhir ceramah, YB Lih Kang sempat memohon sokongan dari orang AU5, "sekiranya ada fresh election di Perak, sudikah anda semua datang ke sana untuk memberi bantuan?" ... Dan dewan bergemuruh dengan jawapan " Ya!! Mesti!!!" dari para hadirin.
YB Lih Kang mengakhiri ucapan pada malam itu dengan kalimah berikut " Wa bi Llahi taufik wal hidayah, assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh ".Ramai yang tersenyum dengan ucapan itu kerana yang hadir pada malam itu 99 peratus adalah orang Melayu.
Komen saya? "The speech was very good.I really proud of you.You have improved alot , especially your bahasa and the intonations... tapi next time dont forget to tell the Malay crowd, you pernah ambil Undang-undang Islam di UM...tapi belum habis... " kami sama-sama tersenyum.


Selain YB Lih Kang, penceramah lain yang hadir malam itu ialah Ust Badrul Amin, YB Khalid Samad, Shamsul Iskandar dan di akhiri oleh YB Saari Sungib.Alhamdulillah, rasa gembira kerana dapat menemani Lih Kang yang datang dari jauh, semata-mata untuk memberi cerita "live' mengenai rakyat Perak.
Sebelum meninggalkan AU 5, Lih Kang sempat meminta saya menyampaikan ucapan "salam" beliau pada AJK GMI yang tinggal di daerah ini seperti Nashita & anak-anak, Kak Jije, Pak Abu (YB Saari) dan Zainal.
Memang ya, di abad ke 21 ini, yang menyatukan rakyat Malaysia adalah ISA , untuk menunjukkan betapa rakyat mula faham erti pencabulan hak asasi dan pelbagai kejahatan lain yang berpanjangan ,semuanya angkara dan kesan dari akta zalim ISA yang disayangi oleh pihak berkuasa....


0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]