Suami adalah satu anugerah dari Allah....

| |
"Semua di jemput hadir ke majlis walimatul urus Era, bekas cikgu IT kita" itulah antara kata-kata yang sempat ku lihat di sms yang dihantar oleh Cikgu Hamilah. Segera aku hubungi nombor telefon bimbit yang disertakan, yakin ianya milik Era atau nama penuhnya Maheran, untuk mendapatkan kepastian.Panggilan tidak dijawab sebalikna mendapat sms dari Era " Kak, saya baru selesai nikah..." mata ku melerek jam di dinding, tepat jam 9.45 malam.
(Kenangan manis sebelum pulang semula ke Berunai. Bersama sebahagian teman di Al Amin iaitu Cikgu Nik Asmawati dan anaknya Aliah, pasangan pengantin Sharif dan Era, saya dan Cikgu Suriati)


Tiba-tiba teringat beberapa tahun yang lalu, hari terakhir beliau di sekolah tempat kami sama-sama bekerja sebelum berhijrah mencari rezki di Berunai..." akak, Bahasa Inggeris Era teruk lah... macam mana ya nak kerja kat sana nanti?" beliau merenung wajahku."Tak apa. Decision dah dibuat, just go for it and good luck.InsyaAllah everything will be ok" itulah kata-kata semangat terakhir dariku sambil memeluk bahu beliau.

Kami berdua agak rapat kerana pada bulan pertama suamiku ditahan dibawah ISA April 2002 dulu Era adalah salah seorang teman untukku meluahkan rasa rimas yang sedang menyelubungi diri .Dan ketika itu , SB masih berkeliaran dihadapan rumah.Sebuah WAJA Silver yang di parkir dihadapan pagar rumah oleh orang yang tidak dikenali menyebabkan adik beradik dan sebahagian teman-teman menjauhkan diri kerana takut dengan kehadiran SB yang hadir tanpa diundang tidak tentu masa siang atau malam. Hanya kami berdua sahaja , aku dan Suhaib yang ketika itu berusia 8 tahun lebih. Untuk menghilangkan rasa sunyi dan risau, aku mengajak beberapa orang guru bujang menemaniku di waktu malam secara bergilir-gilir.Dan Era... adalah salah seorang yang pernah tidur dirumah untuk menemaniku......(Thanks Era...)
(Sharif Wang , Era , saya dan Cikgu Suriati dan suaminya Presiden JIM,Zaid Kamarudin)
"Era..tahniah dan Selamat Pengantin Baru' kataku sambil memeluk beliau.Era tersenyum manis sambil memperkenalkan suaminya, Sharif Wang, seorang Chinese Muslim tetapi bermastautin di Amerika. Mereka berdua ditemukan Allah di bumi Berunai beberapa bulan yang lalu kerana Sharif bekerja sebagai seorang Chef di Hotel Sheraton, Berunai.
"I hope you will take good care of my best friend, ok?" aku sempat berpesan pada Sharif. "Ha ..lepas ni you tak akan ada English problem lagi..kan?"bisik ku pada Era.
"Nanti, tak ke macam itek bercakap dengan ayam?" sungut Era sambil tersenyum.
"Ish... tak lah. Dia tu anugerah Allah untuk you. As long as both of you are on the right track, I mean berpegang pada tali Allah, semuanya akan selamat...." kataku sebelum meninggalkan majlis tersebut.
Selamat Pengantin Baru, moga jodoh berkekalan hingga akhir hayat.........

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]