Luka dihatiku masih berdarah....

| |
Posing untuk wartawan Malay Mail.

Mat Sah bersama Vijay, wartawan Malaysiakini.

Gambar ini diambil untuk penggambaran video Malaysiakini.

Setiap kali berhadapan dengan wartawan dan menceritakan perasaan ku ketika ini, pastinya kelopak mataku akan bergenang dan melimpahlah air dari takungannya.Ku sangka, bila suami telah dibebaskan dari ISA, aku akan berhenti menangis....tetapi rupanya tidak. Malahan melihat pada keadaannya, aku begitu simpati hinggakan airmata ini terlalu murah untuknya.



Dia terlalu ingin menziarahi kubur arwah ibu yang telah pergi tiga bulan yang lalu, namun kerana kubur itu terletak di Segambut diluar dari kawasan Ampang, maka hasrat itu di urungkan saja.Untuk menziarahi kubur, Mat Sah mesti memohon kepada Ketua Polis selangor dan jawapannya hanya akan diberi dalam masa 2 minggu.Sekali lagi dia, menjadi mangsa birokrasi polis yang lembab, tidak profesyenal dan peraturan yang sengaja diada-adakan.

Sewaktu ditahan pada 18 April 2002 dulu, bersama-sama mat Sah, polis membawa CPU komputer, sebuah kamera dan sebuah telefon bimbit.Tiga minggu selepas itu, aku dapat bertemu Mat sah di IPK Jalan Hang Tuah.Aku mendpat semula tiga barang-barang tersebut tetapi sebaik saja tiba di rumah, aku dapati, semua barangan itu telah rosak dan tidak dapat digunakan semula.Aku campak di tong sampah saja!!!Tak pelah.... aku boleh beli CPU, telefon bimbit dan kamera baru.....

Namun, setelah 7 tahun Mat Sah dikurung di Kem kamunting, minggu lepas bila dia dipulangkan kerumah selepas kononnya "di beri pemulihan" oleh KDN.....rupa-rupanya, Mat Sah juga menjadi seperti 3 barangan diatas. Aku amat sedih melihat keadaannya. Dia seolah-olah fobia dengan terlalu banyak perkara. Salah satu yang amat menyentuh hatiku ... tentang suis lampu.Aku perasan beberapa hari ini, bila dia membuka suis lampu bilik atau bilik air, dia tidak pernah menutupnya semula.Aku sengaja bertanya, kenapa beliau sering lupa menutup suis lampu. Beliau memberitahu, selama 7 tahun hidup di Kem, sekalipun tidak pernah melihat dimana suis lampu kerana ianya terletak diluar bangunan dan penjagaan suis dilakukan oleh warden yang mengawal penggunaan lampu tersebut.Beliau juga masih sering termenung memikirkan sesuatu yang dia sendiri tidak tahu apa sebenarnya....Dan setiap kali aku menceritakan kehidupanku sewaktu ketiadaannya, dia akan menangis kerana terlalu sedih mendengar kesukaran hidup yang terpaksa ku lalui, sepnajang beliau dikurung tanpa bicara di kem kamunting.

Aku terfikir, adakah KDN dan menterinya akan "cuci tangan saja" setelah tahanan dirosakkan semangat dan mentalnya selama 7 tahun tersebut?Selagi Mat Sah belum kembali seperti sediakala, susah untukku memaafkan mereka-mereka yang begitu zalim kerana cuba "membunuh" semangat beliau untuk terus hidup!!!

5 ulasan:

abu muaz berkata...

Salam. Memang akta ni zalim.Meninggalkan bekas tahanannya dalam kebingungan.

Muhammad Fahmi berkata...

ada seorang ustaz bekas tahanan ISA. ini blognya yg selalu saya baca:

http://ustazmokhtar.blogspot.com/

akuoku.blogspot berkata...

assalammualikum..
kak, semoga akak kuat sekuat akak melawan ISA zalim ni.... alhamdulillah... akhirnya akak sekeluarga dapat berkumpul semula.

salam untuk abg dan shuib dari kami sekeluarga..

Tanpa Nama berkata...

Pn Laila,

You will overcome....Insya Allah!

What you have done with the other wives are a great reminder to those in power, they cannot be stooge of the west anymore!.

Please read US Senate, World Terrorism Act 1 and Wprld Terrorism Act 2....this two ACTS successfully made muslims as terrorist in human minds....Please read. as I was the witness in USA how these 2 acts was enacted WITHOUT any evidence whasoever....

Sofira berkata...

salam lebaran & salam ziarah.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]