Akta polis, telefon bimbit dan Abah Suhaib.

| |
Lihatlah gaya santai dua OKT dari Melaka.Berbaju Melayu ialah blogger Hasbullah Pit.
Nisa, salah seorang peguam wanita yang hadir di mahkamah Sesyen semalam.



Semalam, ketika di mahkamah Sesyen 5, saya dan 29 OKT himpunan MANSUH ISA(HMI09) hanya mendengar sebutan kes saja.Satu perkara yang menggembirakan ialah dapat bertemu kembali dengan semua OKT.Mereka nampak ceria. Hasbullah dari Melaka siap beli sepasang baju melayu baru warna hitam lengkap dengan kain sampin khas untuk hari sebutan itu.




Disaat satu Malaya bercakap mengenai demo kepala lembu yang disokong oleh Menteri Hisamudin, saya yang telah ditangkap polis sebelum sempat menghadiri demo, terpaksa berhadapan dengan dua kes polis iaitu kes menyertai himpunan dan kes tak bawa kad pengenalan.Bukan tak bawa IC pada hari tu, cuma saya tidak serah pada polis untuk disimpan oleh mereka kerana dah tahu dengan perangai polis Malaysia yang kurang bertanggungjawab dan tidak boleh dipercayai.Polis kata, kami tak serah My Kad, tapi dia tak sedar, dari mana datangnya nama penuh, nombor kad pengenalan dan alamat rumah yang lengkap jika kami tidak bekerja sama dengan mereka.Semua fakta dalam My Kad tu dah diberikan pada mereka, cuma tak bagi polis pegang dan simpan...Tu je!!!!Itupun boleh jadi kes mahkamah.

Syukur semalam, pendakwa dan peguam kami sepakat supaya dua kes saya ini di satukan, sekurang-kurangnya, kami tak perlu berulang alik dua tiga kali kemahkamah!
Keluar dari mahkamah semalam, saya dan OKT yang lain sempat berbual-bual dan bergambar dengan dua orang peguam wanita yang bakal mewakili kami.Saya difahamkan,ada ramai lagi peguam, terutama dari PAS yang kan turun padang untuk membantu kami dalam kes ini.

Balik dari mahkamah, saya terus pulang kerumah kerana ada beberapa urusan perlu diselesaikan tetapi tiba-tiba je telefon bimbit ”blackout”.Puas cuba usik itu-ini, tapi masih macam tu je.Nada sms tetap ada seperti biasa tetapi saya tidak dapat melihat siapa penghantarnya kerana skrin hitam dan kelam!Ya Allah... macam mana nak buat kerja dan berhubung dengan orang lain jika alat perhubungan utama dah tidak berfungsi ni???Saya kira lebih sepuluh sms yang masuk ,tapi sms di peti simpanan tidak dapat di buka. Sebelum ni, biasa juga telefon hitam ni buat hal, tetapi dua-tiga minit kemudian dan baik semula.Tapi kali ni, dia sudah menunjukkan kerosakan yang sebenar!!! .Ahhhh!!!! Tensionnyer!!!! Memang kena hantar kedai cepat!!!Dulu, saya pernah menunjukkan wajah yang pelik pada beberapa orang teman yang bawa telefon bimbit sampai dua sekaligus.Tapi bila keadaan seperti ini terjadi pada saya, barulah saya memahami keperluan tersebut...

Dalam kalut-kalut tu, teringat Abah di Kem yang dah tujuh tahun lebih dikurung , tidak mengetahui mahupun menggunakan pelbagai peralatan canggih diluar. Saya mencongak sendiri. Dalam sehari, kalau salah satu alat seoerti kereta, komputer atau telefon bimbit tidak berfungsi, ”stress” juga dibuatnya!!! Macam nana dengan abah ya? Duduk ditempat yang serba dhaif, sentiasa melihat warden beruniform coklat gelap yang ada cotar di pinggangnya,waktu siang kunci mangga dibuka, tapi jam 7petang hingga 7 pagi esoknya dikunci dari luar.Itu saja dunianya.....Dan tak tahu pula bila nak dikeluarkan dari tempat itu! !!

Ohh...tak boleh fikir lama-lama tentang keadaan Abah Suhaib, nanti saya jadi lebih tertekan. Dia lain, fikir saya. Abah seorang yang kuat mindanya.Sebab itu beliau boleh terus ”hidup” dalam sistem yang direka khas untuk menjadikan seseorang itu bodoh dan gila!!!

2 ulasan:

A Mum Of Three Mohd berkata...

Salam Laila,

Mum doakan dan harap kedua-dua kes u akan beres dengan kejayaan berpihak pada u and the rest of the OKT.

Macam kata u, I respect giler pada abah Shuhaib kerana setelah 7 tahun dikurung, dia masih bersemangat tinggi dan mempunyai minda yang kental.

Mum juga sentiasa doakan semoga all of you akan bersatu kembali as one family. Bersabarlah Laila. Be strong as you've always been.

Kirim salam mum buat Shuhaib.

mamai berkata...

lawan tetap lawan...hasbullah tu memang bersemangat sejak dari dulu kau kenal dia

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]