Merdeka kah kita?

| |
Sebuah artikel bertajuk"Penduduk tempatan menolak aksi ekstrem" yang dilaporkan oleh wartawan Harakah, keluar di Harakahdaily hari ini menarek perhatian saya.Artikel itu menyiarkan temuramah keatas beberapa orang penduduk Seksyen 23 ,S.Alam yang berugama Islam , memberikan pandangan mereka berkenaan isu "kepala lembu dan pembinaan kuil ".Lebih menarek tulisan itu disertakan sekali pandangan dari dua orang penduduk setempat yang berugama Hindu .

Saya tidak pernah teringin untuk mengulas mengenai isu ini dengan lebih lanjut kerana pihak berkuasa dikatakan akan menyelesaikannya seberapa segera dan yang paling penting, Menteri Dalam Negeri telah memberi jaminan bahawa ISA adalah jalan terakhir digunakan untuk menyelesaikan masaalah itu. Namun memandangkan hari ini ialah hari kemerdekaan negara yang ke 52, ingin saya kongsikan komen ringkas dari seorang aktivis rakyat , kaitan peristiwa "kepala lembu" dengan sejarah kemerdekaan negara kita.

Marilah sama-sama buka minda kita dan hayati komen dibawah.

Inilah masalah apabila seseorang itu menolak Islam walaupun mengaku muslim. Apabila syaitan berikrar untuk menyesatkan manusia maka penyakit nombor satu yang akan ditularkan oleh syaitan kepada manusia ialah 'aku lebih baik dari dia, dia dijadikan dari tanah sedang aku dari api'. Inilah penyakit paling merbahaya yang menyebabkan seseorang itu menolak kebenaran dan berlaku zalim terhadap orang lain iaitu assobiyah. Seperti syaitan dia menolak kebenaran kerana 'aba wastakbara' wakanaminal kaafirun' Dia takbur maka dia termasuk golongan yang kafir'.

Perangkap paling bahaya ialah ketuanan Melayu. Ketuanan Melayu bukan berdasarkan sebarang landasan rasional tetapi sentimen melulu. Semua umat Islam mesti hati-hati jangan terjebak dengan tipu-daya 'ketuanan Melayu' ini. Bukankah golongan munafiqun berjaya melagakan kaum Ansar dengan mengembalikan sejarah hitam lama yang berlaku di antara Aus dan Khazraj. Akhirnya mereka menghunus pedang sesama sendiri dan hampir sahaja berbunuhan kalau tidak dihalang oleh Rasulullah SAW.

Amat penting orang Melayu tahu tentang sejarahnya, asal-usulnya, bagaimana Islam merevolusikan orang Melayu, mesti juga tahu peranan bangsa lain yang berinteraksi dgn orang Melayu termasuk orang Cina, India, Arab, Portugis, Belanda, Inggeris sehingga mewariskan apa yang ada pada orang Melayu pada hari ini......

Satu persoalan, adakah kita semua sudah merdeka sebenarnya, secara fizikal, mental dan spiritual?








1 ulasan:

Amir Razain berkata...

Merdekakah awak wahai penulis?

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)
_______________________
View Profile: Rantong™

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]