FAHAMILAH ISA-2

| |
Elemen kedua yang perlu difahami adalah dari sudut perundangan. Kita semua ada hak sebagai rakyat Malaysia yang merdeka, semuanya termaktub di Perlembagaan Persekutuan.Kita ada hak menganut ugama masing-masing, ada hak untuk berkumpul dsb.Tetapi semua hak-hak itu di langgar dan dicabuli oleh ISA!!! (Rujuk Perlembagan Persekutuan).

Kita tak perlu pelajari secara mendalam hingga menjadi seorang peguam, cukup sekadar memahami dalam konteks menjaga hak asasi kita supaya tidak mudah dicabul oleh orang lain yang lebih berkuasa.Itu je!!

Namun kena ingat, tidak semua peguam memahami mengenai ISA kerana tajuk mengenai ISA and Human Right, sangat minimum di silibus pengajian undang-undang. Inilah yang telah dilakukan oleh pemimpin UMNO yang terdahulu, mereka menutup segala bentuk fakta yang menerangkan tentang hak dan kebenaran dari diketahui oleh rakyat.

Setakat ni dulu. Wait for more....

Note: Saya bersama peguam Edmund Bon Tai Soon, peguam yang membuat Habeas Corpus suami saya pada tahun 2004 dulu dan beliau masih terus berjuang bersama kami di Gerakan Mansuhkan ISA(GMI) hingga kini.(Ada ramai lagi peguam dalam team Edmund untuk kes HC tahanan ISA JI seperti Latheefa Koya, Amer Hamzah, Edward Saw ,Andrew,Tina, Fadiah dan ramai lagi....)

Beliau memberi nasihat pada saya dan suami, hak kami untuk menganut Islam dan mempertahankannya. Beliau mengambil contoh Kes Jamaludin Othman seorang Melayu Islam, yang telah memeluk Keristian dan ditahan dibawah ISA.Kes itu dibawa ke mahkamah dan menang. Jadi saranan beliau kepada kami berdua, jika Jamaludin sanggup mempertahankan kepercayaan barunya dan membawa kes itu ke mahkamah, kami sepatutnya lebih-lebih lagi berusaha untuk mempertahan ugama Islam yang kami anuti setelah dicemarkan oleh Menteri Dalam Negeri ketika itu, Dollah Dawi yang mengatakan suami saya salah seorang ahli Jemaah Islamiyyah(JI) yang ingin mengambil alih Malaysia secara kekerasan, dimana tuduhan ini benar-benar telah memberi imej buruk kepada kami.

Dan Alhamdulillah, kes HC kami dilakukan secara pro-bono.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]