FAHAMILAH ISA - 1

| |
ISA- Internal Security Act wajib di fahami supaya rakyat tidak akan terus dijadikan mangsa oleh orang-orang yang sedang terdesak survival politik masing-masing.

Orang yang ditahan dibawah ISA, mesti bangun untuk mempertahankan hak peribadi mereka.Tetapi, untuk bersuara mendapatkan hak, mesti ada pengetahuan yang jelas tentang ISA dan segala isinya.Contohnya, salah satu elemen penting dalam ISA ialah kewujudan Polis Cawangan Khas@ Special Branch (SB).SB yang juga boleh di panggil Interrogating Officer (IO) adalah sejenis makhluk berupa manusia, ada rupa Melayu, China dan India tetapi mereka ini telah di latih supaya pandai dan bijak berubah-ubah seperti pelakon.Mereka boleh membawa watak baik,watak tegas, watak selamba dan watak bengis.Diatas segala-galanya, SB memang makhluk yang tugas mereka adalah berbohong dan mereka-reka cerita.

Cara SB bekerja boleh dibaca di buku YB Saari Sungib, yang pernah ditahan ISA 2 kali berjodol SB oh SB! Boleh dapatkan buku itu dari isteri beliau, Pn Alliza di hp 0192434120.

SB-SB ini telah di beri "green Light" oleh Menteri Dalam Negeri untuk memastikan, setiap tahanan ISA, mengaku bahawa:
1- ISA adalah baik untuk rakyat.
2- ISA tidak zalim.
3- Mereka (Tahanan) mengaku bersalah walaupun segala "kesalahan" itu tidak pernah dibawa ke Mahkamah dengan di sertai bukti2 dan saksi2 dan tidak pernah didengar/diputuskan oleh mana-mana Hakim.

SB-SB ni juga yang sering ambil kesempatan keatas isteri2 tahanan ISA.Mereka tahu suami masih ditahan di Kem, jadi bebaslah mereka untuk mengunjungi isteri-isteri yang di tinggalkan oleh suami tadi.....

Stop sini dulu...nanti sambung di bahagian 2.

Nota: Gambar saya bersama YB Saari, Kak Aliza yang berdiri disebelah beliau dan Ct Norma di sebelah kiri saya.Ketika itu ada pelancaran buku Dunia Tanpa Suami jilid 2 yang kami tulis.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]