DIMANAKAH PERIKEMANUSIAAN HAMID ALBAR?Malaysiakini.

| |
Dua hari lepas, M.Kayveas telah memberi amaran, partinya akan keluar dari komponen BN, sekiranya ISA tidak di pinda.Amaran ini disokong oleh MCA.Yang menarik ialah jawapan dari Menteri Dalam Negeri, Hamid Albar yang dilaporkan berkata " ISA tidak akan di pinda atau dihapuskan kerana ianya digunakan dengan berhemah, adil dan tidak disalah guna". Dimanakah letaknya nilai "berhemah, adil dan tidak disalah guna" itu jika tahanan telah dikurung tanpa perbicaraan hampir 7 tahun?Gambar poskad diatas, tahanan ISA yang di tuduh sebagai ahli Jemaah Islamiyyah(JI).Mereka semua ditahan sejak 2002.

Tahanan ISA disebelah kiri,telah dibebaskan pada bulan Ogos tahun ini.

Namun malang bagi tahanan yang berada di tengah, iaitu Shamsuddin Sulaiman. Beliau telah bercerai dengan isterinya pada tahun lepas. Anak-anaknya malu hendak mengakui Shamsuddin adalah ayah mereka ,seorang tahanan ISA.Shamsuddin telah hilang pekerjaan sebagai seorang pembantu akauntan di sebuah jabatan kerajaan sejak tahun 2003.Keluarga dan pekerjaan adalah perkara penting dalam kehidupan manusia dan semua itu telah hilang dari hidup Shamsuddin.

Adakah ini yang dikatakan penahanan berhemah? Dimanakah sifat perikemanusiaan Hamid Albar sebagai seorang manusia? Dimanakah simpati beliau terhadap nasib kesemua tahanan itu?
Sampai bilakah mereka akan di kurung di Kem Kamunting itu?

Nota: Tahanan ISA disebelah kanan ,yang memakai cermin mata ialah bapa Suhaib.

1 ulasan:

Unknown berkata...

jawapannya senang. dia bukan seorang manusia. natang seekor.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]