17 DIBEBASKAN , MANGSA ISA LAIN TERUS DI PERJUANGKAN.Malaysiakini

| |
Menurut statistik terbaru Gerakan Mansuhkan ISA(GMI), 17 tahanan ISA telah dibebaskan pada bulan Nov dan Disember. Kami di GMI mendapat senarai tahanan ini dari SUHAKAM yang melawat mereka Januari tahun ini. Sekiranya jumlah yang ada pada kami tidak sama dengan yang ada pada Syed Hamid Albar, kemungkinan ada ramai lagi yang telah ditahan,tetapi berita penahanan mereka tidak diketahui umum. Ini adalah perkara biasa dalam ISA. Mangsa dan keluarga mereka akan ditakut-takutkan supaya mereka berdiam diri dan tidak berani memberitahu orang ramai mengenai penahanan ini. Walaupun 17 dibebaskan, namun itu tidak menjamin ISA adalah akta yang sudah diperbaiki.Mengikut Kementerian Dalam Negeri (yang sedang hebat dibahaskan di Dewan Rakyat sekarang) ada 46 tahanan yang masih di kurung tanpa bicara di Kem Kamunting. Mereka telah ditahan diantara 1 hingga 7 tahun. Siapakah yang peduli dengan nasib mereka?

Oleh itu, walaupun tinggal seorang tahanan ISA di kem Kamunting, kempen anti-ISA kan diteruskan supaya tiada lagi rakyat yang akan dimangsakan oleh pemimpin UMNO-BN. Perjuangan untuk mansuhkan ISA bukan setakat membebaskana semua tahanan di Kem sahaja,tetapi yang utamanaya untuk mensuhkan ISA supaya anak-anak kita akan selamat dari angkara akta kejam dan zalim ini.

"ISA menghalang orang Islam mengamalkan ugamanya" ini adalah kata-kata yang saya petik dari seorang tahanan ISA yang masih ditahan di kem kamunting. Ya, memang betul.Mereka dikatakan diberi kaunseling, ceramah agama dn sebagainya, tetapi dimasa yang sama mereka di larang menunaikan Solat Jumaat, satu perkara yang wajib dilakuan oleh setiap orang Islam.

JAKIM, MUFTI, dan ILIM semuanya bersekongkol melarang tahanan ISA dari Solat Jumaat. Ada yang tidak solat hampir 7 tahun. Apa makna semua ini??

Nota: Saya bersama Kannan dan Thanentiran dari Hindraf.Nalini (gadis berbaju hitam)adalah sekretkariat GMI.

2 ulasan:

kkitsam berkata...

it's a good sign, i would like to believe that due to the continuous pressure by the people that it force the government to release them. Let's not stop and continue to say NO TO ISA!!

sanjiun berkata...

Yesterday was the 10th vigil we have in PJ. We will continue our fight until ISA is abolished!

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]