Apa beza BANDUAN dan TAHANAN ISA?Malaysiakini.

| |
ISA, asalnya ialah satu akta yang diperkenalkan oleh British pada 1948 dengan tujuan mengawal suasana "darurat" ketika itu.Undang-undang itu ditamatkan pada 31 July 1960 tetapi ianya segera di ambil oleh pemimpin United Malay Nation Organization pada 1 Ogos 1960 dan di bat pelbagai pindaan hinggalah didalamnya ada Seksyen 73 (60 hari dalam tahanan polis),Seksyen 8 (2 tahun di Kem Kamunting dan sambungan dua tahun berikutnya TANPA HAD (no limit) oleh Menteri Dalam Negeri terhadap tahanan yang dijadikan mangsanya.


TAHANAN ISA.

Tahanan ISA tidak di caj dan tidak dibawa ke mahkamah.Penahanan terhadap tahanan ISA tiada tarikh akhir (no definite date) yang oleh diketahui oleh mangsa, bilakah dia akan dibebaskan. Buktinya tahanan ISA sebelum ini Syed Hussin Ali, ditahan sehingga 6 tahun tanpa sebarang perbicaraan.Beliau ditahan dari 1974 hingga 1980, (rujuk buku DUA WAJAH tulisan beliau).Mangsa terkini, Dr Abdullah Daud ditahan dari Disember 2001 hingga tahun ini- 2008, masih di simpan di Kem Kamunting tanpa sebarang perbicaraan.

BANDUAN.

Sesiapa saja yang telah melakukan kesalahan samada mencuri,pecah amanah atau membunuh, semua itu di caj dan di hadapkan ke mahkamah. Tahanan dibenarkan mendapatkan khidmat peguam.Sementara menunggu proses perbicaraan, peguam tertuduh boleh merayu kepada Hakim untuk di jamin samada dengan wang ringgit atau bon.

Setelah tamat perbicaraan, dengan hujjah peguam,pendakwaraya di sokong oleh bukti dan saksi-saksi , Hakim yang mendengar perbicaraan itu akan menentukan adakah tuduhan itu benar atau tidak. HAKIM akan menurunkan penghakiman dan hukuman kepada orang yang dituduh.Hukuman yang di berikan oleh Hakim akan di ikuti dengan tarikh akhir dan setelah ditolak dengan hari cuti dan sebagainya, satu tarikh tetap akan diperolehi oleh orang yang telah didapati bersalah.

Tahanan yang telah dibicarakan ,telah dijatuhkan hukuman oleh hakim, boleh merayu dari Mahkamah Tinggi ke Mahkamah Persekutuan. Jika rayuan di tolak, kemudian barulah orang yang telah dibuktikan bersalah itu di hantar ke mana-mana Penjara yang ada di Malaysia mengikut lokasi yang ditetapkan. Tahanan yang didapati bersalah dan dijatuhi hukuman oleh hakim kini bergelar BANDUAN. Contohnya, sekiranya Hakim menentukan banduan itu di penjara 3 tahun, dia akan diberi tarikh terakhir di penghujung tahun ke 3 kehidupannya di penjara.


TAHANAN ISA vs BANDUAN.

Tahanan ISA tidak di beri hak untuk mendapakan semua proses perbicaraan.Malahan, tahanan ISA dan keluarga di beri pelbagai ugutan oleh SB jika mereka menghubungi peguam! Pelanjutan hukuman tahanan ISA dilakukan oleh Menteri Dalam Negeri yang bertindak menjadi pendakwaraya, hakim dan mahkamah. Kuasa Menteri Dalam Negeri terlalu besar!!

Sebab itulah kerajaan sendiri tidak menamakan tahanan ISA sebagai BANDUAN ISA. Tahanan ISA tetap di panggil sebagai TAHANAN ISA.

TAHAN TANPA PERBICARAAN INILAH KEZALIMAN DAN PENGANIAYAAN YANG SANGAT BESAR.

Ramai rakyat Malaysia tidak faham dengan isu ISA ini kerana minda mereka telah ditutup dari segala kebenaran oleh kerajaan UMNO.Menteri Dalam Negeri dibantu oleh Ketua Polis Negara telah mencipta pelbagai nama diberikan pada rakyat Malaysia yang dijadikan mangsa ISA ini.
Antaranya Dokumen Palsu, Agen Perisik Asing, Darul Islam, Jemaah Islamiyyah dan banyak lagi....

To be continued... InsyaAllah

1 ulasan:

malaysia baru berkata...

No to ISA.
ISA hanya jadi alat BN/UMNO untuk menentang rakyat!

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]