Selamatkah bayi ini dari ISA?

| |
Baru sebulan bebas dah ada baby?
Oooohhh, bayi comel berusia 3 minggu itu adalah milik Puan S...
Saya dan Abah Suhaib percaya, ramai yang mendoakan agar kami dianugerahi seorang lagi cahaya mata selepas hampir lapan tahun kami dinafikan hak untuk memperolehinya. Walau pun Suhaib menolak sekeras-kerasnya 'the idea of having another family member" namun, sekiranya Allah mengizinkan, kami pasti tidak akan menolaknya. Suhaib sering mempersoalkan, adakah kehadiran beliau belum cukup memberi kesempurnaan dalam keluarga kami....Aku dan Abah hanya tersenyum saja.......



Abah memang amat sukakan budak-budak.Semasa Suhaib masih bayi, beliau menghabiskan banyak masa untuk bersama nya (Suhaib).Dari usia sehari, hinggalah lapan tahun tiga bulan (ketika Abah kena ISA) hubungan dua beranak itu amat akrab. Abah lah yang sering mandikan dan menukar lampin Suhaib ketika baby hinggalah melangkah ke alam toddler.Bila Abah dikurung tanpa bicara di Kem kamunting, suasana tempat dan kehidupan Abah telah menjarakkan hubngan mereka berdua.Kedua-duanya pernah merasa trauma berhadapan dengan polis dan SB.Kedua-duanya juga memahami kehidupan yang dilalui, sentiasa dibawah pemantauan dan pengawasan SB yang berkeliaran diderah kami.
Kedua-duanya memang amat perlukan masa untuk membuang trauma sekaligus meruntuhkan tembok ketakutan yang semakin terhakis dari minda masing-masing.
Setiap kali melihat bayi, aku membayangkan, bagaimanakah nasib dan masa depannya.Adakah bayi -bayi tersebut akan terselamat dari akta kejam ISA?

1 ulasan:

IZZUDDIN berkata...

Alhamdulillah...rezeki..

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]