Apa bezanya Kem di Malaysia dan Guantanamo?

| |

Ada sesutu yang menarik dalam laporan ini. Perkataan -perkataan seperti "...kami tak tidur..." "...tak tahu waktu" begitu kuat mengembalikan ingatan pada pengalaman yang pernah saya dan Suhaib lalui dalam lokap iaitu di Pusat Tahanan Wanita Bukit Jalil (saya dan 15 wanita lain) dan lokap juvana di Balai Polis Petaling(Suhaib dan Ammar serta beberapa orang remaja lelaki).Kami semua ditahan kerana dituduh menyertai himpunan MANSUH ISA 1 ogos lalu walaupun ketika itu jam menunjukkan 12 tengahari , kami tidak berada dimana-mana lokasi demo dan kami juga tidak memakai pakaian merah hitam!!!!(Demo mula jam 2.00pm, lokasi di Sogo, Masjed Jamek dan Masjed Negara, pakaian merah atau hitam)



Sebelum ini, saya hanya mendengar cerita-cerita tentang keganasan polis @Interrogation Officer melalui penulisan bekas tahanan ISA ketika mereka menjalani 60 hari seksyen 73 ISA. Kisah tahanan tak tidur, tak tahu waktu adalah sesuatu yang lumrah.
Sekadar menyebut beberapa contoh.Yb Saari Sungib tidak tidur langsung selama lebih 72 jam kerana disoalsiasat tanpa henti oleh pegawai penyiasat yang datang menyoal soalan yang sama bergilir-gilir(dalam buku beliau Siri Dari Kamunting).
Suhaib yang ditahan ketika himpunan MANSUH ISA 1 Ogos dulu memberitahu " aku tanya polis dah masuk waktu Subuh ke? polis selamba je jawab , "tak tahu!". Lepas tu beliau menunaikan solat Subuh.Selang beberapa minit, beliau dipanggil untuk dibawa ke Pusat tahanan Bukit Jalil.Ketika itu, jam sudah menunjukkan pukul 10 pagi!!!Suhaib ada jam tangan, tetapi jam itu terpaksa diletakkan dalam simpanan polis!!
Ketika peristiwa "rusuhan" ciptaan warden Kemta pada tahun 2004, tahanan ISA di Kem Kamunting ketika itu nampak sendiri ganasnya polis UKP menggeledah barangan peribadi semua tahanan dan ada yang mencampakkan Al Quran ke lantai!!!Salah seorang bekas tahanan ISA yang menyaksikan peristiwa itu ialah Abah Suhaib!!!
Jadi.... apa bezanya suasana layanan SB dalam Kem di Malaysia dengan layanan askar US di Guantanamo?

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]