ISA lebih kejam dari sembelih ahli keluarga??

| |
"Mahkamah Tinggi Seremban mendapati Rashidi Ismail 34 terlepas dari tali gantung setelah menyembeleh Datuk, nenek, bapa dan adik perempuannya...." Walaupun dah terbukti menyembelih 4 orang ahli keluarganya namun beliau masih didapati tidak bersalah ketika melakukan perbuatan itu kerana ketika itu beliau disahkan oleh pakar, sebagai "tidak siuman".itulah untungnya jika kesnya dibicarakan, ternyata, bahan bukti yang dikeluarkan oleh doktor pakar, telah menyelamatkan beliau....


Samsul Hamidi yang ditahan dibawah ISA pada 1 Ramadhan@11 Ogos lalu masih dikurung di salah sebuah Police Remand Center di Kuala Lumpur.

Apakah dosa dan kesalah beliau?

Tiada siapa yang tahu nasib beliau kerana ISA tidak memperuntukkan wang jaminan Orang Kena Tahan .ISA tidak benarkan pertemuan dengan peguambela.ISA tidak perlu bukti untuk menahan dan mendakwa seseorang.ISA tidak perlu hakim untuk mendengar perbicaraan....tanpa sebarang proses mahkamah dalam ISA.

Samsul merengkok keseorangan siang dan malam dalam sebuah sel kecil yang dikunci dan di mangga dari luar.....Hanya lubang udara di celah batu meloloskan oksijen yang menjadi penyambung nyawa bagi beliau....Di sel yang sunyi itu, tiada radio,tiada tv tiada langsung suasana menyambut Aidilfitri. Malahan, yang mengisi kekosongan ketika itu hanyalah rasa tidak pasti,ketakutan, tidak tentu arah dan resah yang berpanjangan.Hanya Allah yang menjadi peneman setia beliau di tempat yang sempit,busuk dan gelap itu!!!

Rashidi Ismail jauh lebih beruntung dari Samsul Hamidi kerana beliau mendapat pembelaan dimahkamah. Apa akan berlaku pada Samsul? Besar kemungkinan, beliau akan dihantar ke Kem Kamunting dan menjalani kehidupan sebagai banduan selama 2 tahun disana....

Bilakah pemimpin UMNO akan berhenti dari meneruskan amalan zalim ini?

2 ulasan:

kembara putih berkata...

Specialnya ISA ni, mangsa hilang begitu saja, dikidnap oleh polis, keluarga pun tak tahu ke mana perginya, tau2 hilang.

ISA juga digunakan sebagai zakat fitrah kepada US, kononnya Malaysia seiring dengan US menentang terroris Islam, "inilah buktinya, dia ni ahli kumpulan itu dan ini, kami dah tangkap dia, jadi sekarang kami mahu hasilnya dalam bentuk FDI".

rhutapaimanis berkata...

Benar...selepas ini banyak la pulak yang membunuh dan buat-buat kurang siuman bagi melepaskan diri dari hukuman dunia.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]