HATI 'MEREKA' KERING....

| |
Ramadan sudah berada di penghujungnya. Kebiasaannya bagi , disaat-saat begini, selain menunaikan ibadah puasa, orang ramai akan mula sebuk membuat persiapan untuk menyambut hari Raya.

Namun, bagi saya, tiada "mood' untuk pergi membeli belah atau menghias rumah. Saya cuma mengemas dan menata rumah ala kadar saja.Saya juga akan pulang beraya di kampung, namun, waktu yang terluang, masih lagi digunakan untuk terus menerima wang sumbangan dari orang ramai untuk keluarga tahanan ISA.

Siang tadi, saya pergi ke rumah Datuk Seri Wan Azizah (Kak Wan) kerana menerima sumbangan dari Yayasan Aman dan K.Wan.Sempat bersembang kejap tentang isu semasa.
"Hati Menteri Dalam Negeri tu memang kering...rakyat dah bising tak suka ISA, tapi depa tak mahu bebaskan orang yang di tahan 6-7 tahun..." sungut kak Wan sambil merenung ke arah saya.Beliau amat memahami nasib kami kerana pernah berada di tempat yang serupa.
"Mungkin kena tunggu DSAI ambil alih pemerintahan" saya mencelah.
"Yes..you should...tapi, prosesnya tak mudah.Banyak doa dan sabar" tambah Kak Wan lagi.
"Kalau Najib jadi PM, ISA akan tetap sama, bak kata orang, keluar dari mulut buaya, masuk ke mulut Rimau" saya luahkan apa yang terbuku didada.
"Najib lagi teruk dari Pak lah" kata Puan J, yang suaminya juga telah 7 tahun merengkok di Kem Kamunting. Kami semua tersenyum sambil mengiakan pendapat beliau.

Hasrat Puan J dan Puan A berjumpa DSAI tidak kesampaian kerana beliau awal pagi lagi telah pergi ke pejabatnya untuk menyelesaikan pelbagai urusan.

Nota: Kami bersama Kak Wan di Bukit Segambut.
Sumban

1 ulasan:

roh_insan berkata...

Salam Puan.

teringat sye pd komen mufti perlis Dr Asri.Yg die tak sebut sepekare je,umno ni parti yg zalim.

Klu kite hayati cerite die tentang hari penghitungan di akhirat kite dpt nampak Allah yg maha berkuase pun memerlukn para malaikat utk menghukum manusie mane yg dihumban ke nerake n yg mane ke syurge.

Persoalan nye kenape Allah itu perlu utk menjdkn malaikat2 itu sbg pegawai2 yg bakal menentukn bnyk mane dose pahale pd setiap manusie,perlukn timbang menimbang,memerlukan soal jwp yg bersaksikn pd seluruh anggote badan sdg kan Allah telah pun mengatahui setiap hambe2 nye yg mane bakal ke syurge atau nerake.Mustahil bg Allah utk mengharapkn bantuan lain bg menentukn syurge nerake pd tiap manusie.

Kisah ini bkn hayalan atau sekadar utk menakut nakut kn manusie,tetapi ienye penuh dgn segale mukjizat n panduan utk manusie sejagat,malah andai kite menolak wlu pun 1/4 dalil ini same lah kite menolak ujud nye dalil Al-Quran.

Kite lihat ape yg berlaku pd umno hari ini,adekah mereke mengikut contoh yg telah Allah garis kan pd hari pembalasan itu,sdg kan Allah yg maha berkuase itu pun meminte para malaikat menimbang n menghitung baik buruk salah benar nye manusie itu sblm di humban kan ke nurake ini kan kite manusie yg baru dibekal kan dgn hanye sedikit kuase sudah berani menghukum manusie tampe ditimbang salah benar dgn seadil adil nye.

Ini lah yg berlaku dgn umno hari ini,mereke merase kuase itu hak mutlak mereke,mereke merese mereke lebih baik undang2 nye dr ape yg termaktub didlm Al-Quran.

Dan hari ini mereke menambah lagi satu undang2 yg nabi bawe,untuk menuduh org melaku kan zina/liwat mereke tdk perlukan 4org saksi,cukup sekadar perakuan bersumpah,bkn kah ini bukti puak2 umno ini telah mengubah suai undang2 nye nabi?.

Sye berdoa agar umno ini akan pupus dibumi malaysia ini.

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]