Lilin menakutkan polis?

| |
"Semua dalam proses ikat jamin" itu sms dari Nalini, Koordinator ISA dari SUARAM.Ketika itu jam menunjukkan 3.10 pagi , 2 Ogos 2010. Antara mereka yang ditahanpolis ialah Syed Ibrahim, Pengerusi GMI dan Nalini sendiri. Dianggarkan lebih 30 orang ditahan dalam Vigil yang diadakan sempena 50 tahun ISA, depan Amcorp Mall malam tadi. Pada Ahad 1 Ogos 2010, semua AJK GMI termasuk saya sendiri telah mengadakan edaran risalah di hadapan pasaraya SOGO diikuti dengan sidang akhbar ringkas sempena 50 tahun ISA menakutkan rakyat Malaysia.Ketika mengedarkan risalah, saya dapati, pergerakan kami sentiasa diawasi ramai pegawai polis yang berpakaian awam dan sekumpulan polis berpakaian seragam. Polis berpakaian awam yang juga terkenal dengan panggilan SB@Special Branch itu turut merakam pergerakan kami sepanjang edaran itu dibuat....Nak buat macammana, tak kan kami nak minta mereka hentikan perbuatan itu. Kami teruskan mengedar risalah, dan mereka merakam kesemua pergerakan kami!!!Tepat jam 1 tengahari, kami berhenti mengedarkan risalah 50 tahun ISA dan terus pulang berehat sebelum bersedia menghadiri Vigil yang diadakan jam 8 malam di hari yang sama.

"Ait..cepatnya polis buat tangkapan!!!!" kataku melihat jam ditangan yang menunjukkan baru pukul 8.15 malam.Ketika itu Syed Ibrahim sedang di bawa polis dengan begitu kasar sekali. Saya dan Mat Sah berlari kearah Syed yang di pegang kedua belah tangannya dan dimasukkan kedalam salah satu Balck Maria yang telah sedia menunggu. Kelihatan beberapa peguam dari Bar Council telah bersedia menghadapi suasana penangkapan itu. "Its ok...we'll meet you at Balai Polis" kata Peguam Fadiah dan Latheefah Koya kepada Syed dan beberapa orang peserta Vigil yang ditahan.Hampis semua peguam GMI yang mengganggotai Bar Council telah "biasa' ditahan polis dan tinggal di lock-up....jadi peristiwa itu tidaklah menggentarkan perasaan mereka.

Kemudian, semua pserta Vigil yang tidak ditahan, segera beredar ke IPD Petaling Jaya.Kami berkumpul sebagai satu solidariti kepada rakan2 yang ditahan, tiba-tiba, datang 3 buah water cannon berwarna merah berhenti dihadapan IPD dan semua polis@FRU didalamnya keluar dan mengejar kami.Apa lagi, kami pun lari lintang pukang menyelamatkan diri masing2....

Beberapa minit kemudian, seorang teman memberitahu, Orang Kena Tahan (OKT) sedang menunggu disoal siasat.Mereka kelihatan duduk bersila atas lantai.Lebih 2 jam ditahan, nampaknya mereka semua belum disoal siasat oleh pegawai penyiasat@IO.Saya pergi ke tempat dimana OKT boleh dilihat. Tempat itu ialah di ruang letak kereta . Beberapa orang blogger telah memberi lilin kepada kami dan mula dinyalakan dengan harapan supaya OKT melihat deretan lilin itu dan mengetahui bahawa kami menunggu mereka diluar balai.OKT memberi isyarat melihat lilin tersebut Beberapa minit kemudian, saya diberitahu oleh OKT bahawa polis telah memberi arahan supaya menangkap sesiapa saja yang cuba menyalakan lilin!!!

Kami patuhi arahan OKT yang meminta supya meninggalkan premis tersebut....Betul agaknya andaian orang ramai kerana terlalu ingin menjaga ISA, nampaknya polis terlalu takut pada nyalaan lilin.....Betul ker?

2 ulasan:

sanjiun berkata...

Kak, bagi mereka tu, lilin memang menakutkan. Tapi, cow-head pulak tidak menakutkan! Entah logic apa...

Merah Hitam berkata...

Ya...sebab lilin nak buang ISA....Tapi ternyata cowhead memakan diri mereka sendiri, kan?

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]