Rahmat Allah di Tawau...

| |
Lebih seratus aktivis PAS yang kebetulan sedang menghadiri program Ijtimak Pilihanraya , nampaknya tidak berganjak dari kerusi masing-masing.Usai program mereka, kelihatan semua peserta tetap melekat di kerusi masing-masing .

Kami bertiga..aku, Syed dan Nalini di bawa ke hadapan pentas langsung duduk di barisan VIP."Do I have to sit infront of these ustazs? Ohhh no!!!...." aku menjerit dalam hati..
Ahh!!!! malunya, setelah lebih tiga tahun tidak menjalani protokol tersebut, aku terasa amat tidak selesa..."Let it be....for the sake of anti-ISA campaign...Laila, make yourself comfortable.." ku buang perasaan negatif itu jauh-jauh...
Ternyata aktivis PAS di Tawau berbeza dengan mereka di K.K atau Sandakan yang pernah ku lawati beberapa tahun yang lepas...Riak wajah masing-masing kelihatannya seperti agak up-to-date dengan kempen anti-ISA yang pernah kami buat sebelum ini dan ketibaan kami bertiga di dewan Madrasah pada petang itu rupanya memang amat di tunggu-tunggu oleh mereka....
"Semasa saya ditahan di bawah ISA dulu, masa tu belum ada GMI yang datang membela kami yang ditahan pada waktu itu" kata YDP PAS Tawau, lebih mesra dikalangan masayarakat setempat dengan panggilan "Bang Mat", yang mengaku beliau juga pernah ditahan dibawah ISA pada tahun 1974!Kami semua terkedu dengan pengakuan tersebut.
Ohhhhh!!!! Patutlah beliau menjadi orang pertama menghubungi Nalini di SUARAM ketika 13 rakyat Tawau di tahan di bawah ISA Nov 2011 kerana beliau memahami bagaimanakah perasaan semua 13 tahanan tersebut ketika berada dalam tanggungan polis!!!
Ya...siapa sangka, di satu daerah yang begitu asing, rupanya ada aktivis yang juga pernah menjadi mangsa ISA!!! Itulah rahmat dari Allah buat 13 tahanan yang telah ditahan itu.(Kini tinggal sebelas kerana dua telah dibebaskan Disember lepas).

Ketika ku melihat-wajah-wajah keluarga mangsa ISA yang terdiri dari ibu, adek, abang dan kakak, kelihatan wajah mereka tidaklah "stress" sangat sepertimana mangsa ISA yang pernah ku temui di Sandakan beberapa tahun lepas.....Wajah mereka kelihatan agak tenang...mungkin inilah hasilnya bila keluarga mangsa mendapat sedikit pembelaan dan sokongan dari aktivis yang perihatin dengan ujian yang sedang menimpa mereka....

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]