Kami tidak bersalah!

| |
"Akak pun hisap dadah juga ke?" tanya seorang wanita beseluar jeans lusuh, berambut ikal mayang. Tersentak juga denganpertanyaan itu (hmm sabar je lah Laila)...soalan itu tetap ku balas dengan senyuman.
"Tak lah.Kes ISA"(sambil menunjukkan butang ISA kepada wanita dari Gombak itu..aku tersenyum pahit)

Sebaik saja hukuman dijatuhkan, kami terpaksa di bawa ke lokap, sementara menunggu wakil Pakatan Rakyat membayar denda sebanyak RM2k keatas semua 11 orang OKT yang didapati bersalah menyertai himpunan anti-ISA.
Beginilah suasana lokap yang kami terpaksa tinggal didalamnya sementara urusan bayaran denda selesai.Lokap itu di penuhi oleh lebih sepuluh wanita yang sedang dalam proses perbicaraan kes dadah.Mereka semua tinggal di Penjara Kajang dan menunggu trak polis membawa mereka dari Jalan Duta, kembali ke Kajang.

Walaupun cuma tiga jam berada didalamnya, tetapi ku rasa kan macam lamaaaa sangat...
Kami berempat sempat menunaikan Solat Zohor bersama-sama. Agak manis juga bila seorang polis lelaki yang bertugas memberitahu arah Kiblat dan memberikan tiga keping sejadah untuk dijadikan lapek solat...(Sempat berdoa supaya Allah memberi taufiq dan hidayah pada Pn Hakim yang begitu berani menjatuhkan hukuman itu tadi, supaya diberi nur untuk melihat kebenaran ).
Dah duk dalam lokap pun, kami masih berbincang tentang keputusan mahkamah tadi...Terus terang, kami berempat memang tiada wang sebanyak Rm2k untuk digunakan membayar denda.Kalau terpaksa masuk penjara, kami rela je....(Banyak nilai rm2k tu...lebih baik diberikan pada orang miskin atau susah)

Namun, keputusan pimpinan Pakatan Rakyat untuk membayar denda itu, tidaklah kami tolak....Dimasa yang sama, kami bersyukur dan berterimakasih kerana the government -in -waiting begitu perihatin dengan isu OKT himpunan anti-ISA ini.

Bak kata kak Jije, isteri YB Abu Urwah ...." jangan lah tolak janji bantuan dari Kerajaan Selangor ni....its time , kerajaan pula membela rakyat yang dizalimi ISA!" ujar beliau bersungguh-sungguh.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]