Antara Dua Dunia....

| |
Inilah duniaku..

Pintu pagar tempat tahanan ISA ditempatkan ini sudah menjadi sebahagian dari kehidupanku sejak tujuh tahun yang lalu. Penat memandu sejauh hampir 400km, bertambah letih ketika memasuki pintu utama inikerana terpaksa menyerahkan kad lawatan dan kemudian aku akan terus bergerak ke pintu ke dua. Di pintu kedua, aku biasanya menunggu paling sekejap dalam masa 30 minit sebelum di panggil ke pintu ke tiga.Dipintu ke 3, aku dan beg tangan segala isinya akan diperiksa. Tubuhku akan di "raba" dan di scan oleh seorang warden wanita berpakaian seragam coklat pekat.Akhirnya barulah, aku dapat bercakap dengan suamiku @Abah Suhaib yang masih dikurung didalamnya dalam tempoh masa 45 minit, menggunakan interkom, disebalik cermin lutsinar. Itu adalah rutin yang wajib dilalui sejak dan aku telah diperlakukan demikian hampir 200 kali!!! Segala proses yang terpaksa dilalui ini amat menyeksakan perasaan... Aku tidak pernah terfikir, dibandingkan duniaku sebelum ini yang amat tenang, aman dan damai... tiba-tiba aku terjatuh ke dalam satu dunia lain yang begitu ganas ..... penuh kesengsaraan , keperitan, penderaan mental dan spiritual. Sesungguhnya aku ingin lari dari dunia yang penuh pencabulan hak kemanusiaan ini namun.....aku tidak berdaya untuk menolaknya.
Akhirnya.... setelah sekian lama aku membuang masa cuba melarikan diri dari segala kejahatan dan kezaliman yang telah ku lalui, aku tiada pilihan melainkan berpusing untuk menghadapinya dengan segala kudrat pemberian Allah yang ada pada ku. Ku serahkan diriku ke hadrat Allah SWT yang Maha Besar.....Tuhan yang menciptakan diriku.Dialah yang Maha Mengetahui apakah kesudahannya perjalanan perjuangan ku ini....
Duniaku tujuh tahun sebelum ini......
Kehidupanku sebelum ini hanyalah rumah, sekolah , bilik darjah dan kanak-kanak. Kerjaya sebagai seorang guru di sebuah sekolah swasta yang agak elit ini merupakan impianku sebaik saja keluar dari menara gading. Kehidupan ini terlalu indah ,selesa, aman dan damai......
Duniaku bersama anak-anak comel yang ku umpamakan seperti sehelai kain putih yang bersih, aku ingin memberi corak yang paling baik dan menarik keatas kain itu.....


Ikatan murni guru- pelajar antara ku dan mereka sentiasa hidup segar dalam sanubariku....



0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]