KU SEDUT SEMANGAT PERJUANGAN RAKYAT PALESTINE.Malaysiakini.

| |
"Serangan dirancang sejak 6 bulan lalu..."begitulah sms yang saya terima dari seorang teman yang berada di Syria. Sms yang diterima seawal jam 3 pagi itu tidak ku balas. Aku tidak dapat melelapkan mata selepas itu.Terbayang kesusahan wanita dan anak-anak kecil yang hanya mengharap ihsan Illahi untuk memanjangkan nyawa mereka dan terus terselamat dari serangan ganas rejim Israel yang tiada perikemanusiaan itu.......Aku bandingkan dengan diriku sendiri. Ah...seperti langit dengan bumi.....Perjuanganku terlalu kecil jika dibandingkan dengan apa yang mereka lakukan sejak 50 tahun yang lalu....Di Malaysia ini, paling teruk pun disembur air asid, muka merah dan sukar bernafas. Bila dapat air mineral, dibersihkan, kemudian semuanya jadi sediakala. Mugkin yang agak kasar ialah tahanan bertahun-tahun tanpa bicara di Kem kamunting... itu pastinya zalim dilakukan oleh manusia pada manusia lain....tetapi belum lagi setaraf dengan kekejaman Israel pada rakyat Palestine yang terpaksa bersabung nyawa untuk mempertahankan hak dan kedaulatan mereka....
Perjuangan menentang ISA masih boleh dilakukan di bilik berhawa dingin, di dewan-dewan yang ada banyak kipas dan kini, Allah lebih permudahkan, maklumat boleh disampaikan dengan internet.
Namun, apakah peluang-peluang yang ada ataupun tinggal untuk pejuang di Palestine?
Kita mungkin boleh hantar bantuan wang, namun ,adakah bantuan itu dapat meredakan kesukaran hidup yang mereka terpaksa alami.Adakah bantuan itu dapat membantu perjuangan mereka????
Apakah yang terbaik dilakukan untuk mereka? Cukupkah dengan mengecam siganas Israel itu saja???
Ah!!! Jauh sekali, beza sekali nak dibandingkan perjuangan mangsa ISA dengan perjuangan mangsa Israel di Palestine, yangmana nyawa jadi pertaruhannya.....Mungkin aku hanya mampu berdoa moga Allah hantar bantuan yang tidak dapat dilihat oleh manusia kepada para pejuang disana....
Nota: Gambar atas demo protest ISA dan bawah suasana persidangan PKR dimana ISA turut disebut-sebut akan terus di pejuangkan supaya akta zalim ini akan dihapuskan dari bumi Malaysia ini.

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]