Ramai lagi tahanan ISA bebas pada 31 Ogos?

| |
"Alhamdulillah dan terima kasih pada semua yang telah membantu kami sekeluarga, kami amat gembira dapat bersatu semula..." begitu ceria suara Sdr Abduh, seorang tahanan ISA dari Tawau yang di bebaskan 2 hari menjelang Aidilfitri 2012.Beliau yang di tahan pada 13 Nov 2011 di kurung tanpa bicara di Kem Kamunting lebih 8 bulan.

"Saya pun tidak terfikir akan 'di pilih' sebagai salah seorang yang di bebaskan. Saya set di minda akan di kurung 2 tahun, namun tiba-tiba saya di panggil dan di beritahu bahawa saya akan dibebaskan ....Amat jelas, ini semua jelas permain politik saja. Bila nak raya, penguasa ISA ingin di lihat sebagai manusia yang baik dan bertimbang rasa, lalu ada beberapa tahanan ISA di bebaskan....."tambah beliau lagi.

"Walau apa pun, semua ini terjadi dengan izin Allah. Kami dapat merasai nasib pejuang Islam di zaman dulu yang pernah di penjarakan oleh mereka yang anti-Islam..." ujar beliau yang merasakan ada lagi tahanan ISA yang bakal dibebaskan menjelang 31 ogos ini.

Saya masih teringat pada bulan Nov 2011 dulu, ibu Abduh datang ke K.L untuk menghadiri sidang akhbar di Parlimen. Ketika itu beliau tidak tahu bagaimana keadaan anak beliau . Sebelum pulang ke Tawau, GMI berjanji membawa ibunya melawat Abduh di Bukit Aman.Puan L menangis sambil memilih beberapa jenis makanan ringan untuk di bawa ketika melawat Abduh........
Ini lah wajah isteri dan anak-anak yang terlalu gembira dengan kepulangan insan yang amat di rindui. Puan N yang baru melahirkan anak ke 4 pasangan ini sujud syukur dengan kepulagan suami ke pangkuan mereka sekeluarga.
"Akak pernah pergi ke rumah kamu dan jumpa anak-anak....semuanya nampak sedih je.." kataku dalam perbualan telefon tadi.
"Ya kak, kita tak pernah jumpa tapi ada satu gambar akak di sebuah majalah di simpan di Kem. Majalah itu di baca oleh ramai tahanan dan memberi semangat untuk menghadapi kehidupan di Kemta.." tambah beliau sambil ketawa.
"Oooohhhh ye ke? Pelik juga gambar tu boleh lepas sekatan polis dan di simpan di sana ya...."
aku turut ketawa....

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]