Bagaimanakah suamiku?

| |
Letih sangat hari ini. Jadual kelas amat padat dan sebelu pulang ke rumah, aku telah berjanji untuk singgah ke sebuah pasaraya membeli sedikit makanan ringan untuk program GMI di P.Jaya.Sewaktu keluar dari kereta hujan amat lebat. Aku hampir basah kuyup walaupun menggunakan payung!

Memang menjadi kebiasaan, bila terkena hujan, dengan serta merta kepala menjadi sakit yang amat sangat. Agak lama aku tertidur di atas sofa di ruang tamu. Aku sedar apabila mendengar deringan telefon di atas meja.

Aku : Siapa ni?
Suara : Siapa ni? ( Eh, dia yang telefon, dia pula bertanya.Aku off saja hp tu dan sambung tidur semula.Tiba-tiba hp berbunyi lagi...)
Aku : Saya Laila dari K.L.....siapa di sana?
Suara : Siapa di sana?(Amat lemah suara itu)
Aku : Saya Cikgu Laila...apa yang boleh di bantu.Siapa disana? Itu dari Tawau ke?(Aku meneka saja).
Suara : Ya...saya dari Sabah ni....
Aku : (Saya off telefon dan menelefon dia pula)Oh ...saya yang talipon awak semalam. Ini isteri Muaz tahanan ISA tu ke?
Suara : Oh iya kak! (Tiba-tiba suara itu amat kuat sekali.) Bagaimana dengan suami saya kak?
Kakak ada berjumpa dengan nya kah?
Aku : Saya bukan polis atau peguam...jadi tak boleh jumpa suami kamu. Lagipun Kem Kamunting tu jauh dari K.L.
Suara : Ohh gitu. Saya sudah hantar surat 3 kali, tapi belum dapat balasan dari suami...
Aku : Kalau begitu, elok tulis lagi...... kamu apa khabar?
Suara : (Wanita ini pun mula menangis dan aku terpaksa mendengar tangisan sekali lagi. Tangisan wanita ini semakin kuat kedengarannya..)
Aku : Awak ada anak?
Suara : Ada kak. Baru sebulan.....( patutlah dia sedih sangat. Sewaktu Puan "S" melahirkan bayinya, anak pertama pasangan itu, suami beliau, Muaz telah di hantar ke Kem Kamunting)
Aku : Sebelum kamu, ada ramai wanita lain, isteri tahanan ISA terdahulu yang terpaksa bersalin sendirian kerana suami mereka di kurung di panjara Kem Kamunting. Mereka juga sedih....tetapi kemudian ,mereka jadi wanita yang kuat dan tabah...mereka juga membesarkan ramai anak sendirian....Allah yang membantu mereka....
Suara : Oh gitu kah? kak ,terimakasih beri bantuan ya....

Bilakah semua ini akan berakhir? Bilakah kerajaan UMNO/BN akan berhenti dari mendera kaum wanita melalui akta tahan tanpa bicara ini?

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]