Mahkamah Sesyen, Nalini dan Majistret 10.

| |

Nalini Devi- sekretariat GMI@ koordinator SUARAM.

“30 rakan-rakan semua yang didakwa pada 3 ogos lalu perlu hadhir ke mahkamah besok untuk mention.Pukul 9 pagi.Kumpul di Mahkamah sesyen, Tingkat 4.Bilik akan dimaklumkan besok.Sila beritahu ini kepada rakan masing-masing kerana saya tidak mempunyai nombor kesemua mereka yang ditahan.Terimakasih.Nalini.”

Pesanan ringkas dari Nalini ini menggugat sedikit ketenangan fikiranku untuk hari ini.Bukannya aku tidak tahu tentang kes mahkamah tersebut, tetapi sengaja tidak mahu memikirkannya sangat.Yang penting, Nalini kata, sudah ada peguam yang akan mewakili kami .Alhamdulillah !! Lega !!!

Sms dari Johor.
“ Kak , kami empat orang akan bertolak dari Johor malam ni. Akak doakan kami selamat ek?” tiba-tiba pula dapat sms dari Zul, salah seorang orang kena tahan (OKT) dari Johor.
Aku tiba-tiba teringat pada Zulsifili, seorang anak muda yang dipaksa duduk disebelahku oleh SB ketika kami berada dalam satu trak polis yang padat dari Pusat Tahanan Bukit Jalil ke Mahkamah Jalan Duta. Kini kami jadi kawan baik sebab sama-sama menjadi OKT.

Aku memeriksa sms-sms lain dan terpandang satu pesanan dari Salleh, penjaminku bagi kes My Kad. ” Saya dapat surat dari mahkamah, kes IC akak tu dah tukar dari 10 September pada 4 September.” Eh... macam mana aku boleh lupa beritahu Nalini ni.... Aku beritahu bahawa pada 4 Sept, aku ada satu lagi kes mahkamah iaitu kes My Kad. Nalini kata ” Kak Laila, I’m confused. Can you talk to Fadiah?” katanya. Kesihan Nalini. Orang lain yang kena tangkap polis, dia pula yang pening kepala uruskan peguam dan lain-lain.

My Kad oh My Kad
Segera aku hantar sms pada Peguam Fadiah dan Sasha.”Esok 4 Sept, akak ada kes himpunan di Mahkamah Sesyen dan dimasa yang sama ada kes My Kad di Majistret 10. Can you help?” begitulah bunyi sms itu. ”He he he... its ok. Biar Nalini tanya pada “Z” peguam kes himpunan, boleh tak mereka pergi kejap ke Majistret 10 lepas kes di Mahkamah Sesyen....atau pun minta court cari tarikh lain” jawab Fadiah. Aku “forward” sms dari Fadiah pada Nalini. Sunyi seketika. Aku termenung sekejap. Apa yang akan terjadi esok, ya?

Bunyi nada sms memecahkan kebuntuanku. Dari Nalini. Ku capai dan terus baca isinya. ”I spoke to ”Z” on your another case.He said we go to Sesyen court dulu, then boleh sambung di Majistret.Or we can ask lwyers to get the dates.” Sekali lagi Alhamdulillah…barulah boleh tersenyum…….Dalam hati berkata “.....jahat betul polis-polis yang kat PGA Cheras tu ya….sengaja nak menganiaya orang.....”

Tiba-tiba telefon berbunyi. Ianya dari Kak Hayati, Ahli Majlis Ampang Jaya , salah seorang wanita yang turut bersamaku berada dua malam di lokap Bukit Jalil.” Wa alaikum Salam... apa khabar kak? Ya..esok ada kes kita kat mahkamah Jalan Duta. Jam 9 pagi Akak jangan lupa ya, nanti polis tangkap lagi sekali...he he he...” kataku mengusik Kak Yati. ”kak, esok saya ada dua kes. Satu kes himpunan ISA, satu lagi kes my Kad...” aku mengadu pada Kak Yati. ”What?? Biar betul ni. Akak masih belum dapat My Kad ?
Jadi sejak keluar lokap 3 Ogos dulu tu, akak tak ada kad pengenalanlah ek? Tanyaku dalam nada serius. ”Saya yang tidak serah My kad pada polis, depa terus serah pada mahkamah... memang jahat betullah polis ni...” kataku dan kami menamatkan perbualan.

Polis tak jahat?
Inilah kerja polis. Orang yang tidak mahu menyerahkan My Kad, terus didakwa dimahkamah...kononnya, kami yang tidak menyerahkan kad pengenalan ini menyukarkan kerja mereka untuk mengetahui status kewarganegaraan kami. Manakala orang yang telah menyerahkan kad pengenalan pula, hingga sekarang masih belum mendapat My Kad masing-masing kerana pihak polis tidak dapat memberitahu dimana kad pengenalan itu berada.

Walau apapun, seolah-olah, esok ada satu lagi himpunan anti-ISA di Mahkamah Jalan Duta!!!!





2 ulasan:

Unknown berkata...

DOAKAN...SEMOGA BERAKHIRNYA UMNO/BN DALAM PRU13 NANTI. SELAMAT BERJUANG DISABAH & SERAWAK DGN BUKAKAN MINDA MEREKA....SUPAYA BERI SOKONGAN PADA PAKATAN RAKYAT

hasbullah pit berkata...

Kak, saya dah inform ke mykad semua 4 okt melaka dah dpt

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]