Tun M, talam dua muka?

| |

Seronok gak baca laporan M'siakini terhadp buku Malaysian Maverick:Mahathir Mohammad in turbulent times. Bila cerita ni di laporkan M'siakini, kita boleh lah percaya dalam 90 peratus.Tapi kalau akhbar UMNO tulis, tak payah tengoklah....Tidur lagi baik...

Dalam laporan tu penulis kata Tun M dua sisi.Jadi, macam talam dua muka lah. Sisi pertama, dia ni macam seorang bapa dan suami yang baik pada keluarga.Tetapi dimasa yang sama, dia tangkap ramai orang guna ISA , tidak seorang pun dibicarakan tetapi terus disumbat di Kem Kamunting. Peristiwa Operasi Lallang tahun 1987 adalah buktinya....

Satu muka lagi yang ini...."Katanya lagi, Mahathir memilih untuk terus membina sokongan kepada minorit Melayu elit yang telah pun mendapat keuntungan daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB).Walaupun dasar tersebut telah menyimpang daripada matlamat asalnya, Mahathir tidak menumpukan sepenuhnya untuk membuat pembaikan, termasuk di dalam Umno sendiri, katanya.

"Saya rasa dia sebenarnya terlupa (dengan golongan Melayu yang terpinggir)... Tidak ada ruang untuk pekebun kecil Melayu, petani dan nelayan (dalam wawasannya)."Apabila saya membincangkan tajuk ini dengan (Musa Hitam) -- tapi saya tidak mengulasnya di dalam buku ini -- (Musa) memberitahu saya bahawa dia selalu mengingatkan Mahathir bahawa golongan Melayu yang terpinggir sedang ketinggalan."(Tetapi Mahathir) meletakkan wawasannya jauh ke hadapan dan dalam pelan besarnya itu (golongan Melayu luar bandar) tidak termasuk dalam wawasannya," katanya lagi.

WAWASAN 2020 tu rupanya untuk orang kaya je....orang Melayu miskin cuma diperlukan ketika musim pilihanraya jer.....

p/s: Sian kat orang Melayu miskin.Mereka yang beri undi pada pemimpin UMNO,lepas tu mereka gak yang dilupakan.......bila agaknya nak sedar????

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bukan talam due muke tp talam pelbagai muke....!

rosidi1410 berkata...

Ya, saya setuju

rosidi1410 berkata...

Ya, saya setuju dengan artikel yang telah dibaca. Mahathir memang membahayakan kesihatan

Tanpa Nama berkata...

TALAM BUKA BABI

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]