Jazaakumullahu khairan pada Abu dan Ummu Farhan Al Madani

| |
Antara kenangan paling manis di Madinah ialah tatkala mendapat sms  dari bekas pelajar saya yang sedang belajar di salah sebuah universiti di sana."Ahlan wa sahlan Cikgu....kami menanti kedatangan Cikgu.." itulah antara ayat-ayat dalam sms Abu Farhan. Siapa sangka, di satu tempat yang begitu asing, tiba-tiba ada bekas pelajar yang mengingati kita...aku rasa amat gembira  dan sangat istimewa...Aku pernah mengajar pasangan ini lebih 10 tahun yang lalu, kedua nya sering bergaduh dalam kelas...tak sangka, bila dewasa, mereka jadi pasangan suami isteri yang amat romantik...

Abu Farhan telah meraikan aku dan Mat Sah kesebuah restoran di kota madinah." Inilah satu-satunya restoran yang membenarkan wanita makan di dalamnya..." ujar Ummu Farhan padaku.."Owh...wanita di Madinah tak makan malam di luar ke?..." tanyaku pada Ummu Farhan dan kedua-dua mereka tersenyum mendengar pertanyaan ku tadi..."Silap tanya soalan kot..." kataku dalam hati.....

Pertama kali memasuki restoran yang amat eksklusif  itu...membuat diri ini amat istimewa...he he he....Teringat di bilik hotel tadi.beberapa minit sebelum aku keluar untuk makan malam bersama Ibu dan bapa Farhan.. Semua rakan sebilik sibuk bertanya, aku dan suami hendak kemana, siapa yang bawa...Aku hanya mengenyitkan sebelah mata pada Ti, Kak Mun dan Eda sambil minta mereka mengunci pintu bilik....

Dan.....kami berdua terkejut dengan makanan yang di hidangkan.....nasi Arab berlauk daging kambing , unta dan ayam  serta nasi  Bukhari dengan jumlah yang begitu banyak, hanya untuk 4 orang saja.???.....Sambil berbual, tangan menyuap makanan ...akhirnya aku dan suami mengaku kalah kerana kami tidak dapat menghabiskan  semua hidangan tersebut....Agak lewat malam, kami di hantar pulang ke hotel.....
Keesokan harinya,  aku  di bawa meronda pasar kurma  yang jauhnya cuma 10 minit dari hotel kami....Ummu dan Abu Farhan sudah lama tinggal di Madinah, jadi mereka tahu kedai mana yang memberi jualan terbaik. Namun, aku perhatikan, hampir semua kedai menjual kurma, coklat dan kekacang dengan harga yang amat rendah. Menurut Abu Farhan,  kurma yang di tanam di tanah haram  dijual agak mahal berbanding kurma yang  di tanam di tanah halal....Contohnya, kurma tanah haram sekilo RS100, kurma tanah halal sekilo RS70 je....dan ianya juga bergantung pada gred buah tersebut. Walau apa pun, banyak yang kami pelajari mengenai  Madinah dan penduduknya dari kedua mereka....

Kepada Ummu dan Abu Farhan, cikgu ucapkan terima kasih, jazaakumullahu khairan ...moga Allah balas dengan syurga segala budi baik antum kepada kami berdua...I'm really proud of  the both of u.......................bersambung.



0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]