Air mata menitis di Masjid Nabawi......

| |
Pertama  kali menjejakkan kaki di lantai Masjid Nabawi sudah cukup membuatkan air mataku bercucuran mengenangkan betapa besarnya pengorbanan baginda supaya Islam dapat di sebarkan dan di nikmati oleh semua manusia....aaahhh!!! begitu sukar untuk menggambarkan perasaan ketika itu.Dan bila masuk waktu solat, mendengar bacaan al quran dari imam masjid tersebut membuatkan ku merasai nikmat ayat-ayat Allah, walaupun aku kurang memahami maksudnya.....

Setiap saat di masjid Nabawi, sudah cukup untuk membuatkan ku untuk duduk berlama-lamaan di dalamnya di samping menikmati kecantikan rekabentuk dalaman salah satu masjid yang di sebut dalam kitab suci al Quran itu. Aku juga berkesempatan solat di Rhaudah.... Ketika itulah aku membacakan doa-doa kiriman kawan-kawan  dan saudara-mara dari Malaysia.....

Kami para jemaah wanita sebenarnya tidak di benarkan mengambil gambar hiasan dalaman masjid.....namun , pada suatu hari,  tanpa  di sedari kamera sudah berada di beg Tabung Haji yang ku pakai setiap hari.Dengan sedikit kesempatan yang ada, aku terus memetik kamera beberapa kali merakamkan kecantikkannya....al Hamdulillah, nasib baik para petugas wanita di masjid itu tidak nampak flash kamera.....kalau tidak, mahu aku di suruh keluar dengan segera...


Ini adalah pemandangan ketika "payung" sedang mula di buka secara automatik. Ketika itu, para jemaah yang belum pulang, akan mengambil peluang merakamkan detik payung itu terbuka.....


Aku dan suami  sengaja pulang lewat ke hotel untuk menyaksikan dan merakamkan  gambar yang unik itu...Cantek sungguh idea manusia yang di beri ilham oleh Allah SWT.
 Dan akhirnya, payung itu terbuka lebar seperti ini.....memberi naungan dari panas terik matahari yang tahap kepanasannya boleh mencapai 55 celcius!!Kini aku cukup memahami, mengapa sesiapa saja yang pernah datang ke masjid ini, pasti menyimpan azam untuk datang lagi ke dataran nabawi ini...... bersambung.


0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]