Bukan UMNO dah 50 tahun terpinggir?

| |
Setiap kali tengok berita di TV Kerajaan, hati ini pasti akan terguris terutamanya bila mengetahui susah payah rakyat yang tinggal dikawasan pedalaman.Ada yang terlalu miskin, nak makan pun tiada duit.Ada yang mohon jambatan yang menjadi laluan utama yang sudah putus.Ada nak belajar tiada duit.Dan ada sesetengah kawasan yang bekalan api serta air tiada langsung.....

Selama ini, kaum India agak bising mempersoalkan nasib mereka yang telah dipinggirkan oleh kerajaan sejak 50 tahun yang lalu. Kaum Cina memang dah lama merajuk kerana pelbagai peluang untuk mereka dikatakan telah disekat, dan bila mereka mempersoalkan, maka isu peristiwa 13 Mei akan berkumandang.Orang Melayu? Orang Melayu yang selama ini di momokkan dengan mimpi indah "hak dankeistimewaan orang Melayu"...kelihatannya masih lagi belum bangun tidur dari diuliti mimpi indah itu...Saya juga orang Melayu.Sebab itu saya berani kata, saya tidak merasa apa-apa keistimewaan sebagai orang Melayu!!!

Namun, yang saya perasan, jika nak senang, anda jadilah ahli UMNO.Kenapa? Khabarnya selain senang dapat projek,jika anak-cucu nak masuk sekolah yang berprestij, kena ada kabel di kalangan orang UMNO ...Nak biasiswa ..pun sama gak.Nak senang dapat kerja kerajaan, pun diperlukan tanda tangan orang UMNO.Itu tak termasuk jika nak tempat berniaga dan macam-macam lagi....Maknanya jika sekadar bersandarkan nama "orang Melayu"...maka tak kemana lah usaha tu....

Agaknya sebab itulah pencapaian ekuiti bumiputra sejak zaman PM pertama hingga PM 1 M'sia ni jumlah 30 peratus tu susah nak dicapai kerana yang diberi manfaat dari Rancangan Malaysia(RM) pertama hingga RM sekarang ni bukanlah orang Melayu, tetapi orang yang menyokong UMNO....

Letih lah nak tulis....

Walaupun dah lebih 50 tahun di tipu oleh pemerintah yang berbangsa Melayu...namun rakyat masih tak sedar-sedar lagi....
p/s: Didunia saya dipinggirkan, saya tuntut dari pemimpin tersebut diakhirat kelak!!! Didunia sizalimi ISA, saya akan bawa penganiayaan itu ke akhirat sana....

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]