Kami mahu pulang....

| |
Aku melambai kepada dua orang kanak-kanak bermata bundar yang sedang berlari membuntuti ibu mereka."Assalamualaykum! Hi Bashirah..." kataku sambil tersenyum pada wanita bertudung labuh hitam yang berjalan kearah tangga rumah flat yang didiami.Dia yang bernama "Bashirah" itu memandangku sambil tersenyum."I'm Nashita's friend. I read your story through the internet..." kataku sambil menghulurkan tangan .Kami bersalam dan berpelukan.Kedua-dua anak itu hanya memerhatikan saja gelagat kami."Do you like these?" kataku sambil menghulurkan dua bungkus goreng pisang panas dan kueh donat.Berebut-rebut dua kanak-kanak itu mengambil dari peganganku.

Aku dan kak Jije melangkah masuk keruang tamu flat itu.Sebaik saja aku duduk dilantai, dua orang kanak-kanak yang bernama Abdullah dan AbdulRahman itu menerpa dan masing-masing ingin duduk di atas ribaanku...manjanya kanak-kanak yang berambut unik itu.Ku usap kepala bulat mereka yang dipenuhi tompokan rambut ikal halus...sekali pandang persis sebiji durian!Namun, aku lebih tertarik memandang kedua-dua mata bulat itu...yang masih kurang mengerti apakah yang sedang terjadi keatas ibu dan ayah mereka..


Melihat rumah yang agak selerak, langsir yang terjuntai dan tudung terbalik yang di pakai oleh Bashirah, mengingatkan ku keadaan yang sama pernah dilalui hampir 8 tahun yang lalu.Dua bulan pertama isteri dipisahkan dari suami oleh ISA adalah satu jangkamasa yang amat kritikal dan menyesakkan nafas.Kami tidak tahu apakah nasib suami ketika itu.Ahhhh!!!! Aku amat memahami serabut dikepala Bashirah.Nasib beliau mungkin lebih buruk dariku.Dulu...sekurang-kurangnya aku ada emak dan bapa untuk meluahkan yang terbuku didada, ada kawan-kawan rapat untuk berkongsi pengalaman buruk itu....tapi beliau(Bashirah) benar-benar keseorangan.
"Suami saya sudah tiba di Nigeria. Dia akan dibebaskan dalam masa beberapa hari, tetapi beliau tiada duit. Dia minta dari saya." kata Bashirah dalam Bahasa Inggeris slanga Nigeria yang agak sukar difahami. Terkedu saya dibuatnya. Bagaimanakah keadaan saya jika berada di tempat beliau?
Mereka berdua - Bashirah dan Lokman serta anak-anak datang ke Malaysia atas visa Lokman sebagai pelajar. Bashirah, ibu muda berusia 27 tahun itu seorang suri rumah sepenuh masa.Justeru, bila Lokman ditahan diabawah ISA, terasa runtuh dunia baginya.Dan kini, pihak berkuasa Malaysia telah menghantar Lokman pulang ke Nigeria, membiarkan Bashirah sendirian di Malaysia. Adilkah semua ini?

Tatkala pulang, Abah Suhaib yang tadinya menunggu di kereta, segera keluar untuk bertemu Abdullah dan AbdulRahman yang membuntutiku dari tingkat 3 rumah mereka.Sebaik saja melihat Abah Suhaib, mereka meluru kearahnya. Masing-masing mahu minta didukung....dan Abah mendukung mereka satu persatu.....Agaknya kedua-duanya terlalu rindu dengan bapa mereka.Tambahan dengan kulit gelap Abah...mungkin mengingatkan dua kanak-kanak itu terhadap bapa yang kini telah sampai di negara asal...
Aduh!!! Pedihnya melihat pemandangan itu walaupun aku tidak punya sebarang pertalian darah dengan mereka...Naluri kemanusiaanku mengatasi segala-galanya.Tak sedar air mata merembesi pipi....
"Allah will help us" kata Bashirah dengan suara yang agak serak.Ya...aku amat yakin, Allah akan membantu beliau.Dan aku berdoa..... kalian semua yang membaca kisah di blog ini, telah dipilih oleh Allah dalam menjadikan bantuan itu satu kenyataan.
p/s: Pusat SokonganKeluarga GMI mensasarkan RM30k untuk membantu Bashirah dan 9 lagi wanita warga Nigeria,Yaman dan Syria yang telah dipisahkan dengan suami mereka oleh ISA.
Anda boleh membuat sumbangan di akaun May Bank 162209939776 - Bndahari GMI- Nashita Md Noor.
Akan bersambung.....








0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]