Belum ada tiket untuk pulang....

| |
"Bashirah dan anak-anak dah balik ke Nigeria ke?" tanyaku pada Kak Jije yang sering melawat keluarga mangsa ISA ini.
"Belum lagi....."jawab K.Jije dengan suara yang perlahan.
"Kata Bashirah, seorang kawannya dah pergi ke kedutaan Nigeria, tapi tak dapat apa-apa jawapan tentang permintaan untuk biaya penerbangan ke sana..." tambah beliau lagi.

Aku teringat keadaan rumah Bashirah yang dipenuhi buku-buku pengajian suaminya, Lokman yang kini telah berada di Nigeria. Buku-buku tersebut pastinya menjadi harta yang amat bernilai bagi mereka .Melihat pada saiz dan jumlah buku-buku tersebut, mesti banyak wang diperlukan untuk menghantar semuanya pulang ke Nigeria.Jika aku tak silap dengar, harga penghantaran sepuluh kilo buku dari Kuala Lumpur ke Nigeria lebih dari RM1k!!!

Mungkin ada yang berkata, mereka menjadi susah dan teraniaya, disebabkan keganasan dan kerakusan kerajaan yang berkuasa . Sepatutnya kerajaan lah yang bertanggungjawab sepenuhnya keatas perkara tersebut!!!Walauppun hal ini telah disuarakan di Parlimen beberapa kali, nampaknya masih tiada sebarang tanda atau ura-ura bantuan dari Menteri di KDN atau JPM untuk menyegerakan proses penghantaran keluarga malang ini pulang ke negara asal......

p/s: PSK-GMI merayu supaya lebih ramai lagi yang tampil menyalurkan bantuan untuk menyegerakan kepulangan mereka ke Nigeria ,Jordan dan Syiria sana.






0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]