Izinkanlah peguam bertemu tahanan........(Protest di Lake Garden, 22Feb 2010,11am)

| |


Selepas hampir sebulan, tahanan ISA dari Timur Tengah yang di labelkan sebagai pengganas itu di tahan dibawah ISA, pihak peguam masih belum berpelung bertemu semua yang ditahan.Sheikh Aiman Ad Dakak dan Azzahari Bin Murad adalah dua dari 10 tahanan yang semuanya belum diberi peluang bertemu peguam.

"Kami amat risau dengan keadaan semua tahanan.Kami akan failkan Habeas Corpus secepat mungkin, tetapi kami tidak dapat melakukannya jika tidak diizinkan bertemu mereka" kata Edmund Bon, peguam Hak Asasi terkenal dari Bar Council.

Mereka (pasukan peguam) diberitakan telah bertemu pegawai tertinggi SB di Bukit Aman untuk mendapatkan kebenaran lawatan, tetapi nampaknya segala usaha itu tidak mendatangkan hasil.

Apakah lagi pilihan yang mereka(peguam) ada untuk membantu semua tahanan itu?

Oleh sebab itu, GMI dan SUARAM akan mengadakan satu protest lembut menuntut supaya peguam dibenarkan melawat tahanan dengan segera sebelum Menteri Dalam Negeri menandatangani sebarang surat untuk mengahantar mereka ke Kem Kamunting atau kembali ke Negara asal.

Sekiranya anda perihatin dan simpati terhadap mereka, silalah hadir ke protest tersebut untuk menunjukkan sokongan terhadap usaha-usaha peguam tersebut. Maklumat lanjut :

Tarikh: Isnin (22 Feb 2010)

Tempat: Lake Garden.

Masa: Jam 11 pagi.
Susah sangat kah nak beri peluang tahanan bertemu peguam?
Kenapa SB tidak benarkan tahanan bertemu peguam/ peguam bertemu tahanan?
Kenapa lawatan peguam kepada tahanan ISA amat di takuti oleh pihak berkuasa polis?

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]