Sumbangan anda amat bermakna buat mereka.....

| |
Beberapa hari yang lepas.........
"Laila... Ina ni. Maafkan Ina kerana mengganggu Laila..... Ina rasa berat nak cakap,tapi terpaksa juga bagitahu.Ina nak tanya, ada tak duit Raya untuk kami?" suara di telefon ku kedengaran terputus-putus. Aku cuba "return call"beberapa minit kemudiannya, tapi rupanya itu bukan telefon dia.Mungkin di pinjam dari jiran.Itu adalah panggilan dari Perak.

"Kak Laila,tiada bantuan tuk kami raya ni?ekonomi belum setabil kak...anak-anak semua belum ada baju raya...dapat sikit pun jadilah..harap dapat bantu ya kak...." itu dari Sandakan.

"Puan, bekas tahann ISA lain dapat bantuan dari polis Bukit Aman RM500 seorang...tapi saya tak dapat...Suami saya baru saja dibebaskan bulan lepas, belum ada kerja lagi ...Saya harap Puan bantu saya ya.." jelas sungguh sms dari Johor itu.

Aku cuba membuat satu senarai keperluan mereka yang menghantar sms mohon bantuan itu......
Semalam.........

Nampaknya bilangan sms yang mohon bantuan makin bertambah....Aku dan seorang teman-Ummu Asiah, segera membuat satu senarai ringkas berdasarkan jumlah kutipan yang kami ada. Dan akhirnya...kami dapat membuat satu senarai seperti dibawah....

Kategori 1.

Tahanan ISA akan dapat RM 500 seorang. (ada 6 tahanan)

Kategori 2.
Tahanan RO (dah bebas dari Kemunting tapi terpaksa mengikut peraturan polis) RM4oo seorang.

Kategori 3.
Tahanan yang sudah beberapa tahun bebas, tapi baru ingin bermula untuk mensetabilkan pendapatan masing-masing. Bilangan ni ramai kerana anak-anak semuanya sedang membesar...
Bantuan antara RM200 -RM400.

Alhamdulillah.Seramai 18 orang sudah dibantu. Ada sepuluh orang lagi......

Sekiranya ada sebuah syarikat Takaful yang boleh membuat coverage untuk bakal mangsa ISA, sememangnya saya akan mencadangkan supaya rakyat M;sia mengambil Takaful perlindungan untuk tujuan itu.Kerana ,mangsa ISA juga mengalami kerugian yang tidak kurang dari mangsa bencana alam dan penyakit kronik....

Sudah terbukti, ramai mangsa ISA kehilangan pekerjaan , harta dan juga ahli keluarga tersayang......

0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]