ISA tak sepatutnya wujud!

| |
Amylia -anak dara Dr Nasir sedang meluahkan testimoninya sebagai anak bekas tahanan ISA.Dr Nasir disebelahnya sentiasa tersenyum....
Saudara kamaruzaman ditahan sebanyak 3 kali dibawah ISA,bermula 1987.

Dr Kua Kia Soong, Syed Ibrahim dan YB Khalid Samad.


"Gerakan mewujud dan mempertahankan ISA ialah satu perjuangan yang kejam.." demikian kata-kata itu terlontar kepada audien di Auditorium KLSCAH oleh ADUN Kota Damansara, YB Dr Nasir Hashim ketika beliau memberi sedikit perkongsian dalam mengimbau kembali peristiwa penahanan nya dibawah ISA, 22 tahun yang lalu.Sungguh dalam maksud kata-kata itu.Dalam nada separuh ceria, beliau bercerita pengalamannya sebagai tahanan ISA ketika mendiami Kem kamunting selama satu setengah tahun.Untuk memberikan sedikit terapi ketika menghabiskan masa siang dan malam di Kem, beliau menulis sajak yang di raih berdasarkan aktiviti harian beliau disana.Dan, kumpulan sajak itu telah dibukukan serta di lancarkan pada malam tersebut.Tahniah pada Dr Nasir.



Selepas perasmian buku sajak Dr Nasir, tetamu di persembahkan dengan satu forum mengenang kembali Operasi Lallang 1987 dimoderatekan oleh Syed Ibrahim,manakala panelisnya ialah Dr Kua Kia Soong dan Yb Khalid Samad. Rancak dan bertenaga sungguh mereka bercerita mengenai pengalaman masing-masing.Ternyata, kedua-dua mereka amat tegas menyatakan bahawa sebaik saja keluar dari kem , mereka bukan menjadi rakyat yang lebih penakut atau lemah, tetapi lebih berani kerana telah berjaya berjuang bagi melepasi keganasan dan kejahatan ISA yang menjadi tempat cari makan ratusan SB didalamnya!!!

Malam itu, memang seperti satu re-union bagi bekas-bekas tahanan ISA. Saya sendiri tidak putus-putus disapa oleh mereka-mereka yang mengikuti perjuangan GMI selama ini. Dari Yb Jayakumar, Arutchelvan, blogger Labun Kulup Sakah, Jay-anak bangsa Malaysia...dan ramai lagi...semuanya bertanya khabar Mat Sah."You dah tak popular sekarang.Your hubby lagi dikenali ramai..." demikian kata Nalini Dewi bergurau dengan saya.Ya,,,saya akui terlalu ramai yang ingin melihat dan berjumpa tahanan ISA yang dah dikurung lebih 7 tahun secara "live"!!!




0 ulasan:

[ Merah Hitam © 2009 ]
[ Designed by وان ][ Powered by Blogger ]

[ Top ]
[ Home ]